יום ראשון, 29 בינואר 2012

מרק מרפא חולים

או: מרק עוף, ירקות ואיטריות

מרק עוף



לפני כמה שבועות הייתי חולה. לא משהו רציני, התקררות קלה אך מציקה שלא עזבה אותי במשך יותר משבוע. למרות חוסר הנוחות, אני לא מגדירה הצטננות כמחלה ובטח לא סיבה מספיק טובה לבקר במרפאה.
המרק הזה נולד מתוך התעקשותי לא לגשת לרופא ולא לקבל טיפול תרופתי להצטננות שלי, אלא לטפל בה באמצעות תרופת הסבתא האולטימטיבית- מרק עוף. 

בד"כ כאשר אני מכינה מרק ירקות אני מקפידה שהוא יהיה צמחוני ולכן מעולם לא הוספתי עוף למרק שלי עד לאותה הצטננות. וכך, ממש בלי כוונה ההצטננות שלי פתחה את עולמי לטעם המופלא של ציר עוף. עד להתנסות זו, הכנת ציר עוף היתה נראית לי מלאכה מסובכת, ארוכה ומיותרת ותמיד נמנעתי ממנה מתוך הטענה שהמאמץ לא שווה את זה. ובכן, לא להאמין כמה טעיתי- ציר העוף העניק למרק טעמים מדהימים, מרוכזים ועשירים ללא מילה על אבקת מרק או חומרי טעם מלאכותיים אחרים (לא שאי פעם השתמשתי בהם). מאז הספקתי להכין את המרק פעמיים, בכל פעם בווריאציה שונה. הגרסא שמובאת כאן זו הגרסא עם ירקות ואטריות שאני והחצי השני שלי הכנו אתמול לארוחת ערב. יש גרסא נוספת עם עדשים שחורות שהכנתי לפני כשבוע וגרסא בסיסית יותר, עם מרק צח וקרוטונים תוצרת בית.

כמו שאמרתי, בסיס המרק הוא ציר עוף שלשם הכנתו נדרשים מספר מוצרים בסיסיים: גרונות הודו נקבה, כנפי עוף, בצל, שמיר, פטרוזיליה וכוסברה. בנוסף, יש צורך במספר תבלינים בסיסיים: אני השתמשתי בזרעי כוסברה, עלי דפנה, גינג'ר, שורש כורכום, פלפל אנגלי, מלח ופלפל (כמובן שאפשר להוסיף מה שאוהבים). ההכנה מאוד פשוטה וכל מה שצריך לעשות זה להכניס את כל החומרים לסיר, להוסיף מים ולבשל על אש גבוהה במשך שעה עד שעתיים (תלוי כמה אתם ממהרים או כמה אתם רוצים טעמים מרוכזים)- זו כל התורה. באמת לא מסובך או מפחיד כמו שזה נשמע.

אחרי שעה-שעתיים  של בישול מסננים את המרק ונותר נוזל צלול, מרוכז וטעים להפליא. למטרת הסינון אני משתמשת במסננת של פסטה שאני מניחה בתוך קערה גדולה. למי שיש סיר פסטה, זה פשוט מושלם למטרה הזו. כמובן שאני לא זורקת את העוף, זה החלק האהוב על החצי השני שלי.

אם רוצים לוותר על שלב הסינון אפשר להכין שקיק תבלינים, מה שנקרא בצרפתית "בוקה גרני"- מניחים את כל התבלינים למעט המלח והפלפל בתוך גזה נקייה, קושרים וזורקים לסיר. אחרי הבישול דגים את השקיק החוצה וזורקים. בדרך זו נותרתם עם מרק שיש בו עוף, בצל ועשבים. זו גם אופציה טובה וטעימה.
מרק עוף
ניתן לקשור את התבלינים בתוך גזה ולהכין שקיק תבלינים



מרק ירקות על בסיס ציר עוף
מתקבלת כמות יפה שמספיקה בכיף לארבעה אנשים רעבים


חומרים לציר עוף:
2 גרונות הודו
4 כנפי עוף
צרור פטרוזיליה
צרור כוסברה
צרור שמיר
בצל גדול חתוך לרבעים
כפית זרעי כוסברה
כף פלפל אנגלי
2 עלי דפנה
שורש כורכום
מלח ופלפל

חומרים למרק ירקות (אפשר לגוון לפי הטעם או לפי מה שיש בבית):
1 גזר חתוך גס
1 קישוא חתוך גס
רבע כוס שעועית ירוקה חתוכה
רבע כוס שעועית לבנה מבושלת מראש
2 ראשי ארטישוק חתוכים לרבעים
1 בצל חתוך גס
2 גבעולי סלרי חתוכים גס  (אני נוהגת לקצוץ את העלים ולפזר אותם על המרק לאחר שהוא מוכן) 
איטריות דקות (אופציונלי)



אופן ההכנה:
מכינים את ציר העוף: בתוך סיר גדול שמים את כל חומרי הציר, מוסיפים מים עד לשולי הסיר ומבשלים על להבה גדולה ללא מכסה כשעה עד שתיים. לאחר שהציר מוכן, מניחים מסננת בתוך קערה גדולה ומסננים את הנוזל לקערה.
הכנת המרק: את הציר המסונן מחזירים לסיר. מוסיפים את הירקות ומבשלים על להבה גבוהה כ- 20 דקות. במידה ואין מספיק ציר, ניתן להוסיף מים למרק.
אם רוצים אטריות במרק, מוסיפים אותן לאחר כ- 15 דקות לבישול קצר של 5 דקות.
לאחר שהמרק מוכן מוסיפים לו את עלי הסלרי הקצוצים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה