יום שני, 2 באפריל 2012

אפילוג עצוב לחורף

או: מרק ירקות כתומים וקרוטונים ביתיים


מרק בטטה וקרוטונים ביתיים



זהו, הגענו לסוף...הימים מתחילים להיות ארוכים יותר, חמים יותר והגופיות מתחילות לצאת מאחסון החורף שלהן. בזמן שרוב האנשים מתחילים להתרגש לקראת בואו של האביב אני דווקא מתמלאת עצבות על סופו של החורף האהוב עליי כ"כ. אז כדי לנסות למשוך עוד מעט את הסוף הבלתי נמנע החלטתי להכין מרק ירקות כתומים, ממש שנייה לפני שיהיה חם מדי ועצם המחשבה על מרק תגרום לכולנו להזיע...

אם להודות על האמת, המרק הזה הוא המומחיות של החצי השני שלי וזה גם המרק האהוב עליו ביותר. אני חייבת להתוודות ולומר בלב כבד כי זה אחד המאכלים היחידים שהחצי מכין יותר טוב ממני- הוא שיפר את המרק הזה עד לרמה של מומחיות שקשה מאוד להתעלות מעליה. החצי טעם את המרק הזה בפעם הראשונה בארוחת שישי אצל ההורים שלי ומיד ביקש וגם קיבל בשמחה את המתכון. מאז, במהלך כל חודשי החורף, החצי מקפיד להכין את המרק הזה לפחות אחת לשבוע, בדר"כ במוצ"ש, כשמתעורר החשק לארוחת ערב קלילה ופשוטה כאתנחתא לכל הבשר והאוכל הכבד של סוף השבוע.

מדובר במרק פשוט מאוד במרקם קרמי ושמנתי, ללא טיפה של שמנת או חמאה. בכלל, זהו מרק דל שומן המורכב מירקות בלבד, ללא תוספת של שמן או שומן מכל סוג שהוא. משך ההכנה של המרק קצר מאוד ולא עולה על חצי שעה. בזמן שהחצי מקלף וחותך את הירקות למרק, אני בד"כ מכינה קרוטונים ביתיים משאריות החלה שנותרה מיום שישי. הקרוטונים האלו הם שידוך מושלם למרק הזה ומשהו בתיבול שלהם שמורכב מהרבה שום ועשבי תיבול, משתלב באופן מושלם עם טעמי המרק העדינים.

אז קדימה, יש לכם הזדמנות אחרונה להכין את המרק המדהים הזה לפני בואו של הקיץ ולכל מי שנמצא בשלבים הסופיים של ביעור החמץ, הקרוטונים האלה יכולים להוות הזדמנות מצויינת להיפטר מעודפי לחם שנשארו במקפיא. חשוב לי להדגיש שמדובר במרק שחייבים לטחון ולכן יש צורך בבלנדר או בבלנדר סטיק, שזה אחד המכשירים הכי שימושיים במטבח (שלי לפחות). מדובר במכשיר חובה לכל מי שמרבה בהכנת מרקים, רטבים ואפילו טחינה בכמות גדולה. עלות המכשיר היא סבירה ביותר (כ- 80 שקלים) וניתן לרכוש אותו בכל חנות למוצרי חשמל.



מרק בטטה וקרוטונים ביתיים



מרק ירקות כתומים
כמות ל- 3 מנות גדולות


חומרים:

3 בטטות גדולות
2 גזרים גדולים
כ- 300 גרם דלעת
תפוח אדמה בינוני (אפשר להחליף בארטישוק ירושלמי, יוצא טעים יותר)
צרור פטרוזיליה עם הגבעולים
מלח ופלפל שחור לפי הטעם

 

אופן ההכנה:

מקלפים את כל הירקות וחותכים לחתיכות גדולות. מכניסים את כל הירקות לסיר ביחד עם צרור הפטרוזיליה. מכסים את הסיר במים (אפשר להשתמש גם בציר ירקות) ומרתיחים למשך כ- 15-20 דקות, עד שהירקות רכים מספיק. כדי לבדוק האם הירקות מוכנים, דוקרים אותם במזלג ואם הוא נכנס בקלות, הירקות מספיק רכים. בתום הבישול מוציאים את צרור הפטרוזיליה (דגים אותו מהסיר בעזרת מזלג) וזורקים. שופכים כחצי מכמות הנוזלים שנשארה בסיר וטוחנים את המרק עם שארית הנוזלים בעזרת הבלנדר סטיק עד לקבלת מרק קרמי וחלק ללא גושים כלל. מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם.



מרק בטטה וקרוטונים ביתיים



קרוטונים ביתיים


חומרים:

3 פרוסות עבות של חלה יבשה (אפשר להשתמש בכל סוג של לחם)
6 שיני שום כתושות
רבע כוס שמן זית
חצי כפית אורגנו יבש
חצי כפית טימין יבש
רבע כפית רוזמרין
מלח ופלפל שחור


אופן ההכנה:

מנחים את פרוסות הלחם בתבנית מרופדת בנייר אפייה. אופים כ- 10 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 200 מעלות. בינתיים מערבבים בקערית קטנה את שמן הזית, השום ועשבי התיבול. מתבלים במלח ופלפל שחור לפי הטעם. מוציאים את פרוסות הלחם, הופכים אותן ומורחים על גבי כל פרוסה ככף מתערובת התיבול. מחזירים את הפרוסות לתנור לאפייה של 8 דקות נוספות. בשלב זה חשוב לא לשרוף את השום על מנת שלא יתקבלו קרוטונים מרירים. לאחר כ- 8 דקות מוציאים את הפרוסות, ממתינים שיתקררו מעט ובערת סכין לחם חותכים כל פרוסה ל- 9 ריבועים.



שיהיה חג אביב שמח!!


2 תגובות:

  1. אמנם עצוב שהחורף בשלבי סיום, אבל אין לי שום בעיה לאכול את המרק הזה גם בקיץ.
    כשהמזגן פועל בעליזות זה פשוט כייף לאכול מרק כזה.
    אני שומרת לי את המתכון, כדי להכין לאחר הפסח
    מועדים לשמחה!

    השבמחק
    תשובות
    1. חג שמח!
      נדרש הרבה אומץ כדי להכין מרק בקיץ הלוהט שלנו...:)

      מחק