יום שבת, 21 באפריל 2012

אדום עולה

או: סקונס וריבת תותים ביתית


סקונס וריבת תותים


אחת ההתמכרויות הקשות שפיתחתי בשנים האחרונות היא להכנת ריבות ביתיות. אני מאוד אוהבת ריבות בכל הטעמים אבל ריבה קנויה תעשייתית היא בד"כ נוראית וכמעט בלתי אפשרי למצוא ריבה קנוייה מאיכות טובה, כזו שלא מצריכה שבירת תוכנית חיסכון. במשך שנים פחדתי מכל תהליך הכנת הריבות והוא נראה לי מסובך ומאיים ולכן לא טרחתי על הכנת ריבות ביתיות. מאז שהכרתי את החצי השני שלי וטעמתי את הריבות הביתיות המדהימות שאימו מכינה כמעט מכל פרי אפשרי, פשוט התמכרתי והחלטתי שאני חייבת לנסות בעצמי. אחרי שקיבלתי הוראות ברורות ומפורטות מאימו של החצי הכנתי לפני כמה שנים את הריבה הביתית הראשונה שלי שהייתה מדובדבנים ויצאה אומנם מאוד טעימה אבל צמיגית וקשה בשל בישול יתר. מאז עברו כמה שנים וגם מספר לא מבוטל של צנצנות ריבה והיום אני מחשיבה את עצמי כמכינת ריבות מנוסה ואפילו מאוד טובה.

לכבוד סוף החורף החלטתי להכין ריבת תותים. בביקור האחרון שלי בשוק מצאתי תותים יפיפיים של סוף העונה, עם טעם מושלם, בדיוק כמו שתותים אמורים להיות. מכיוון שמדובר בסוף העונה המחיר שלהם היה ממש זול (5 ש"ח לק"ג) ולכן לא יכולתי להתאפק וקניתי 3 ק"ג של תותים. כשהגעתי הביתה הסתכלתי על כמות התותים המטורפת שקניתי ומיד נפלה ההחלטה להכין ריבה. באותו הרגע שקלתי שני ק"ג של תותים והתחלתי בהכנת הריבה. בינתיים, תוך שטיפת התותים לריבה, החלטתי להכין גם רולדת תותים ושוקולד לבן (מבטיחה מתכון בשבוע הבא) ומיד ניגשתי להכנת גנאש השוקולד.

אבל עם כל הכבוד לריבות ולרולדת, היה צורך בסיפוק מיידי יותר ובזמן שהריבה התבשלה והגנאש הצטנן לו במקרר, הכנתי לעצמי קערה ענקית של תותים בשמנת חמוצה עם סוכר ואכלתי בהנאה צרופה. אין כמו תותים של סוף העונה...



סקונס וריבת תותים


מבחינתי השילוב המושלם לריבה הבתית הוא סקונס ביתיים. סקונס הן לחמניות בריטיות מהירות שמכינים ואופים תוך פחות מחצי שעה. מדובר בלחמנייה ללא שמרים, בעלת קרום קשיח ופנים רך וחמאתי. הבריטים נוהגים להגיש את הסקונס כחלק מטקס התה המסורתי של שעה ארבע, אבל בעיניי הן פשוט מושלמות לארוחת בוקר ספונטנית ומהירה.

סקונס מכינים ממצרכים שניתן למצוא דרך קבע כמעט בכל בית ואין צורך בהתפחה או בהמתנה כלשהיא- חצי שעה מרגע שמתעורר החשק והלחמניות מוכנות. אין צורך במיקסר או אפילו בכף, אלא בקערה אחת בלבד, מה שאומר שאין הרבה כלים לשטוף. כל מה שנדרש הוא הכנסת 6 מרכיבים לתוך קערה ועיבוד ידני קצר. האפייה אורכת 15 דקות בלבד ולאחר מכן ניתן להנות מלחמניות חמימות, חמאתיות ומושלמות. תוסיפו ריבה ביתית וקיבלתם את הדרך המושלמת להתחיל את היום.



סקונס וריבת תותים



סקונס
מניב 10 לחמניות קטנות

חומרים:
350 גרם קמח
50 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
כף סוכר
שקית אבקת אפייה
קורט מלח
240 מ"ל חלב קר


אופן ההכנה:
בקערה בינונית שמים את הקמח, הסוכר, אבקת האפייה והמלח. מערבבים מעט עם היד. מוסיפים את קוביות החמאה ומעבדים בידיים עד לקבלת תערובת במרקם של חול גרגירי. בשלב זה התערובת לא אמורה להיות במרקם של בצק. מוסיפים את החלב הקר ומעבדים בידיים על לקבלת כדור בצק אחיד (אם הבצק יבש מדי ניתן להוסיף מעט חלב ואם הוא רטוב ניתן להוסיף מעט קמח). יש להקפיד על עיבוד מינימלי של הבצק על מנת לקבל לחמניות במרקם הרצוי. את הבצק מניחים על גבי משטח עבודה מרודד ומעבדים בעזרת הידיים לעיגול בעובי של כ- 2-3 ס"מ. מהעיגול קורצים עיגולים בגודל בינוני (בעזרת חותכן עוגיות או כוס מקומחת קלות)  ומניחים על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. את שאריות הבצק מעבדים לעיגול וחוזרים על הפעולה עד שנגמר הבצק. את הלחמניות מברישים במעט חלב ואופים בתנור שחומם מראש לחום של 200 מעלות למשך 12-15 דקות.
לאחר האפייה מניחים את הלחמניות על רשת לקירור קצר.
הלחמניות הכי טעימות כשהן חמימות בשילוב עם הריבה הקרה. פשוט גן עדן בכל ביס.


סקונס וריבת תותים



ריבת תותים חמצמצה

חומרים:
ק"ג תותים נקיים פרוסים לאורך
400 גרם סוכר לבן
חצי כוס מים
מיץ מחצי לימון


אופן ההכנה:
בסיר גדול שמים את הסוכר עם חצי כוס מים. מבשלים על אש גבוהה תוך בחישת מתמדת עד להמסת הסוכר, בערך 7-10 דקות. לאחר שהסוכר נמס, מוסיפים את התותים, מערבבים היטב ומנמיכים את הלהבה ללהבה נמוכה. מבשלים את הריבה כ- 40-50 דקות. חשוב לערבב את הריבה כל רבע שעה בערך על מנת שלא תישרף בתחתית. כ- 15 לפני סיום הבישול מוסיפים את מיץ הלימון. לאחר התקררות הריבה, מעבירים אותה לצנצנות מעוקרות.
את הריבה ניתן לשמור מחוץ למקרר בצנצנות סגורות. לא ניסיתי, אבל הריבה אמורה להישמר עד לתקופה של שנה. לאחר הפתיחה, שומרים את הצנצת במקרר.

טיפ לבדיקת מוכנות הריבה: עם תחילת בישול הריבה שמים צלחת קטנה במקפיא. מניחים על גבי הצלחת טיפה מהריבה החמה וממתינים מספר שניות. ברגע שהטיפה התקררה, מעבירים אצבע לאורכה. אם השביל שנוצר נסגר, הריבה זקוקה לבישול נוסף. אם השביל נותר פתוח, הריבה מוכנה.


טיפ לעיקור מהיר של צנצנות: ממלאים את הצנצנת במים רותחים, מניחים עליה את המכסה בלי לסגור וממתינים כרבע שעה. שופכים את המים ומניחים לצנצנת להתקרר מעט באויר (בשום פנים ואופן לא מייבשים עם מגבת). לאחר מספר דקות כאשר הצנצנת עדיין חמימה, ממלאים אותה בריבה עד הסוף, סוגרים היטב והופכים על הראש למשך כ- 15 דקות לשם יצירת וואקום.



סקונס וריבת תותים












4 תגובות:

  1. איזה יופי של שילוב - סקונס עם ריבה ביתית!
    נכנסתי לרשומה כי דווקא הסקונס סיקרנו אותי (אני אוהבת!), אבל הריבה הזכירה לי מאד את אמא שלי שהיתה מכינה הרבה ריבות.
    את צודקת - אין כמו ריבה ביתית. הלוואי שאני שאני גם אכין.

    השבמחק
  2. אני מבטיחה לך שאחרי פעם אחת שתכיני ריבה ביתית, לא תרצי להפסיק. זו פשוט התמכרות.
    אבל זהירות- ברגע שתתחילי להכין ריבות ביתיות לעולם לא תצליחי יותר להנות מריבה קנוייה. מניסיון...

    השבמחק