יום שני, 11 בפברואר 2013

"יש חור בעוגה הזאת"

או: עוגת תפוז ושוקולד

עוגת תפוז ושוקולד

עוגת תפוז היא עוגת החורף הקבועה שלי. היא מככבת אצלי במגוון גרסאות במהלך כל החורף. את הגרסה הקלאסית של דודה שלי פרסמתי כבר בשנה שעברה. זו ללא ספק הגרסה הכי מוצלחת והכי בסיסית של העוגה הזאת. מהסוג שכולם אוהבים. זו גם אחת העוגות היחידות שדווקא עובדות טוב יותר בגרסה הפרווה. אבל עם כל הכבוד לקאסיקה המנצחת (ויש כבוד), צריך גם לגוון מדי פעם. צריך גם גרסה קצת אחרת, טעימה לא פחות. שונה מאוד, אבל עדיין עם טעמים מאוד דומים. זו העוגה שלי. הגרסה הפרווה היא לחלוטין של דודה שלי ואני נותנת לה את כל הקרדיט. אבל הגרסה הזאת היא לחלוטין שלי. יש בה את כל הדברים שאני אוהבת.

עוגת תפוז ושוקולד

בעוד שאת העוגה של דודה שלי אני תמיד אופה בסיר פלא, את העוגה הזאת אני תמיד אופה בתבנית קוגלהוף. בכל פעם שאני מוציאה את העוגה המוכנה מהתבנית אני נזכרת בקטע קלאסי מאחד הסרטים הכי מצחיקים שאני מכירה- "החתונה היוונית שלי". סרט קומדיה אמריקאי, שנחשב בד"כ לסרט בנות. הסרט מספר על גבר ואשה מעדות שונות ורקעים שונים, שמתאהבים ומחליטים להתחתן. החלק העיקרי של הסרט מתייחס להתנגשות הבלתי נמנעת בין שתי המשפחות בשל פערי התרבות העקרוניים. למרות שמדובר בסרט אמריקאי, יש לו המון מאפיינים ישראלים, מהסוג שכל אחד מאיתנו יוכל להתחבר אליהם מאוד בקלות (תחשבו על סרט בורקס, אבל מצחיק). אם לא יצא לכם לראות, מומלץ ביותר (ולא רק לבנות). מה הקשר בין הסרט לבין העוגה אתם שואלים? התשובה נמצאת  בסצנה הזאת  שמתארת את הפגישה הראשונה בין המשפחות, שבמהלכה מביאה אימו של החתן עוגת קוגלהוף עם חור. אימה של הכלה לא מצליחה להבין במה בדיוק מדובר, וכאשר היא סוף סוף מגיעה לתובנה שמדובר בעוגה, התגובה המופתעת שלה היא: "יש חור בעוגה הזאת". כדי לתקן את ה"תקלה", היא שמה עציץ קטן בתוך החור במרכז העוגה ומציגה אותה בגאווה למול קריאות המשפחה המשתאות.

אז גם בעוגה שלי יש חור. אבל זה בכוונה. אני נוהגת לאפות אותה בתבנית קוגלהוף קלאסית, שמקנה לה את הצורה הייחודית, שתמיד מתקשרת לי עם העוגה הזאת. כמובן שניתן לאפות את העוגה גם באינגלישקייק סטנדרטית.

עוגת תפוז ושוקולד

מעבר למראה הייחודי, מדובר בעוגה בחושה מוצלחת מאין כמותה. היא חלבית ועשירה בחמאה ובשמנת חמוצה. כמובן שאני תמיד משתמשת במיץ תפוזים סחוט טרי ובגרידת תפוז ריחנית, שמעשירה את טעמה של העוגה. אבל לעוגה הזאת יש מאפיין ייחודי- שוקולד מריר קצוץ. אם אתם קוראים את הבלוג שלי אתם בטח יודעים שתפוז ושוקולד זה אחד השילובים האהובים עליי ביותר בעולם. השילוב המדהים הזה הוא מה שהופך את העוגה הזאת מעוד עוגה בחושה טובה לעוגה מושלמת. מבחינתי, יש בה שילוב טעמים מושלם.

אם אתם אוהבים את שילוב הטעמים הזה, זו בדיוק העוגה בשבילכם. תנסו פעם אחת ואני מבטיחה שתתמכרו אליה. בדיוק כמו שאני התמכרתי.

עוגת תפוז ושוקולד

עוגת תפוז ושוקולד
מתאימה לתבנית קוגלהוף בקוטר 24 ס"מ או לתבנית אינגלישקייק סטנדרטית

חומרים:
4 ביצים מופרדות לחלמונים וחלבונים
150 גרם סוכר (3/4 כוס)
200 מ"ל שמנת חמוצה (גביע)
120 מ"ל מיץ תפוזים סחוט טרי (חצי כוס)
קליפה מגורדת משני תפוזים
100 גרם חמאה מומסת
210 גרם קמח (1.5 כוסות)
שקית אבקת אפיה
חצי כפית מלח
150 גרם שוקולד מריר קצוץ לחתיכות קטנות

אופן ההכנה:
בקערת המיקסר מקציפים את החלבונים עם חצי מכמות הסוכר עד לקבלת קצף במרקם של קצפת רכה. מעבירים את החלבונים לקערה נפרדת. בקערת המיקסר (אין צורך לשטוף) מקציפים את החלמונים עם שארית הסוכר עד לקבלת קצף בהיר. מוסיפים את השמנת החמוצה וממשיכים להקציף. מוסיפים את מיץ התפוז, קליפת התפוז והחמאה וממשיכים להקציף עד לקבלת תערובת אחידה. לתוך קערת המיקסר מנפים את הקמח ואבקת האפייה ומקציפים מספר שניות עד לקבלת תערובת אחידה (יש להימנע מעיבוד יתר). מפסיקים את פעולת המיקסר. בעזרת מרית מקפלים את קצף החלבונים לתוך התערובת (מומלץ לעשות זאת בשתי נגלות). מוסיפים את השוקולד ומקפלים אותו בעדינות לתוך התערובת. שופכים את התערובת לתוך תבנית משומנת היטב ואופים כ- 45-50 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 170 מעלות.

עוגת תפוז ושוקולד



4 תגובות:

  1. בדיוק השבוע קיבלתי תבנית קוגלהוף במתנה, עכשיו אני יודעת מה אני הולכת לאפות בה :)

    השבמחק
  2. יאמיייייייייייי
    ממש מתחשק לי עכשיו פרוסה עבה מהעוגה עם כוס חלב חם. היא ניראית עשירה וטעימה!!
    עוגת תפוז היא באמת עוגה של חורף, של בית חם :)

    חחחחחחחחחחחח הקטע בסרט באמת מאד מצחיק, והזכרת לי אותו :)

    אם אני אכין אותה אני אצטרך להחליף לשוקולד לבן (החצי שלי לא מסתדר עם תפוז ושוקולד ביחד)

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי ששוקולד לבן דווקא ישתלב כאן מצויין.
      אפשר גם לוותר לחלוטין על השוקולד ואז מתקלת עוגת תפוזים "רגילה". אבל עדיין טעימה בטירוף..

      מחק