יום שבת, 21 בספטמבר 2013

פאי של תשוקה

או: פאי פסיפלורה ויוגורט בציפוי קרם שוקולד לבן

פאי פסיפלורה ויוגורט בציפוי קרם שוקולד לבן


כבר סיפרתי לכם על שיח הפסיפלורה שגדל לראווה בחצר בית הוריו של החצי השני. מאז שהוא החל ללבלב, אני מוצפת בכמויות בלתי סבירות של פסיפלורה. הפרי המדהים הזה כיכב בהצלחה רבה כמעט בכל מנת קינוח או ארוחת בוקר שיצאו מהמטבח שלי בחודשים האחרונים. אחרי שהפסיפלורה ואני הפכנו לחברות טובות ובלתי נפרדות, התחלתי להבין את מקור השם הלועזי יוצא הדופן שלה. למי שלא מכיר, פסיפלורה נקראית גם "passion fruit". "פרי התשוקה" בתרגום חופשי. אני חייבת לומר שמי שחשב על השם הזה קלע בדיוק רב למהותו של הפרי המרשים ובעל אלף הפרצופים הזה, שבהחלט הכניס תשוקה חדשה לאפייה שלי.

אז אחרי שהכנתי כמעט את כל מה שניתן להכין מפסיפלורה, גיליתי את המנה הטובה ביותר ממש במקרה. שניה לפני שהפירות המדהימים הללו נעלמים מחיי עד הקיץ הבא. הפאי הזה הוא שירת הברבור המושלמת, שמשאיר אותי עם טעם מתוק וציפייה נוגה לשנה הבאה. זו בעצם גרסא אישית שלי לפאי פסיפלורה של "אורנה ואלה", אותו גיליתי ממש במקרה בספר המתכונים שלהן. אמא של החצי השני קיבלה את הספר הזה במתנה והתאכזבה מהעובדה שמדובר בספר לא כשר. אז היא העבירה את הספר אליי. ביחד עם שקית פסיפלורות. ממש כמו סימן משמיים.

פאי פסיפלורה ויוגורט בציפוי קרם שוקולד לבן


וככה, בלי תכנון מוקדם פניתי להכנת הפאי. אבל איכשהו קרה שבמהלך האפייה קיבל הפאי חיים משל עצמו והמתכון השתנה כמעט לחלוטין. פתאום התחשק לי לשלב שוקולד לבן (כי אין שילוב מושלם יותר מפסיפלורה ושוקולד לבן). לאור התוספת המושחתת הזאת, החלטתי שבא לי מילוי קליל יותר ולכן החלטתי לוותר על השמנת המתוקה ובחרתי לשלב במילוי יוגורט במקום. כמו כן, בהשראת החגים, החלפתי את הסוכר בחצי כמות של סוכר חום וחצי כמות של דבש. יצא פאי מושלם!! אפילו הרבה מעבר לציפיות שלי. שילוב מדהים של חמוץ ומתוק, פריכות ונימוחות והרבה רעננות של קיץ. כל ביס מהפאי הזה הוא חגיגה מושלמת של טעמים ומרקמים שמשתלבים ביחד לכדי שלמות שקשה מאוד לתאר במילים. כנראה שתצטרכו לאפות את הפאי בעצמכם כדי להבין על מה אני מדברת.

תאמינו לי, הוא טעים הרבה יותר ממה שאתם מתארים לעצמכם. וגם ממכר הרבה יותר ממה שאתם חושבים. מומלץ לא להישאר איתו לבד ולמצוא מראש כמה שיותר אנשים שיחלקו איתכם את הדבר המסוכן הזה.

בהקדמה למתכון בספר מוסבר כי "פרי התאווה" נקרא בעברית תקנית "פרי השעוונית" ונטען כי מי שהמציא את השם הזה היה ככל הנראה חסר תשוקה בחיוו. אני מאמינה שאם האיש מאחורי השם היה טועם מהפאי הזה, הוא היה מוותר על הרעיון לנסות למצוא שם עיברי לפרי הזה והיה מותיר את השם בתרגום המילולי המושלם והמדויק- "פרי התשוקה".

פאי פסיפלורה ויוגורט בציפוי קרם שוקולד לבן

פאי פסיפלורה ויוגורט בציפוי קרם שוקולד לבן
מתאים לתבנית פאי בקוטר 24 ס"מ

חומרים לבצק פריך:
150 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
210 גרם קמח (1.5 כוסות)
50 גרם אבקת סוכר (6 כפות)
חצי כפית מלח
2-3 כפות חלב קר

חומרים למילוי:
250 מ"ל יוגורט (גביע גדול)
5 ביצים
200 מ"ל מיץ פסיפלורה (מסננים כ- 10 פסיפלורות דרך מסננת דקה עד שמתקבל מיץ צלול ללא גרעינים)
70 גרם סוכר חום בהיר (1/3 כוס)
120 גרם דבש (1/3 כוס)

חומרים לקרם שוקולד לבן (אופציונלי):
מיכל שמנת מתוקה להקצפה
100 גרם שוקולד לבן שבור לקוביות
קורט מלח

אופן ההכנה:
הכנת הבצק: מניחים את כל חומרי הבצק (למעט החלב) במעבד מזון ומעבדים כחצי דקה. מוסיפים 2 כפות חלב ומעבדים כחצי דקה נוספת עד לקבלת בצק פירורי. אם הבצק יבש מדי, מוסיפים את כף החלב הנוספת. עוטפים את הבצק בניילון נצמד ומניחים במקרר לשעתיים לפחות (אם ממהרים ניתן להניח כ- 15 דקות במקפיא). לאחר שהבצק התקרר, מרדדים אותו על גבי משטח אפייה מקומח היטב לעיגול הגדול מקוטר התבנית (כ- 30 ס"מ). מניחים את עיגול הבצק בתבנית ומהדקים אותו היטב לתחתית ולדפנות. בעזרת סכין חותכים את עודפי הבצק. מחזירים למקפיא לרבע שעה נוספת. לאחר הקירור, מניחים נייר אפייה מעל הבצק וממלאים את התבנית בחומוס יבש או בשעועית יבשה שישמשו כמשקולת  באפייה. אופים כ- 20 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 170 מעלות. מוציאים ומסירים את נייר האפייה והחומוס/שעועית. מצננים לטמפרטורת החדר.
הכנת המלית: בקערה טורפים במטרפה ידנית את הביצים עם היוגורט עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את מיץ הפסיפלורה וטורפים. מוסיפים את הסוכר והדבש וטורפים עד לקבלת בלילה אחידה ודלילה. את המילוי שופכים על תחתית הפאי שהתקררה בינתיים. אופים כ- 30-40 דקות עד שהבלילה יציבה בשוליים ורוטטת מעט במרכז. מקררים במשך הלילה.
הכנת קרם השוקולד: מניחים את השוקולד והמלח בקערית זכוכית קטנה. בסיר קטן מביאים שמנת מתוקה לכדי רתיחה ויוצקים אותה על גבי קוביות השוקולד. מערבבים היטב עד להמסה מוחלטת של השוקולד. מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר למשך הלילה. למחרת, מקציפים את תערובת השמנת והשוקולד עד לקבלת קרם יציב. את הקרם מורחים או מזלפים על גבי הפאי המקורר. לפני ההגשה מומלץ להכניס את הפאי לחצי שעה למקרר על מנת שהקרם יתייצב וניתן יהיה לחתוך את הפאי בקלות.


פאי פסיפלורה ויוגורט בציפוי קרם שוקולד לבן







 

10 תגובות:

  1. אני מודה שאני לא מתה על פיספלורה, אבל אני גם קובעת נחרצות שהייתי מחסלת לפחות שתי פרוסות מהפאי שלך ללא שום היסוס!
    נראה מעולהההההההההההההה

    השבמחק
  2. וואו, פשוט וואו. נשמע מעולה ומחזיר אותי לשיח פסיפלורה שהיה בחצר של סבא וסבתא שלי

    השבמחק
    תשובות
    1. מבחינתי, כל מה שגורם לנוסטלגיה הוא מבורך

      מחק
  3. יצא לי סוף!!! ממש טעים!

    השבמחק
  4. יש מצב לא לעשות את זה בתבנית פאי? ורק בתבנית קפיצית?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין שום בעיה להכין את הפאי בתבנית קפיצית. העניין היחיד שצריך לקחת בחשבון הוא שלא מדובר בעוגה ולכן לא תתקבל תוצאה גבוהה והבצק לא יספיק כדי לעטוף לחלוטין את דפנות התבנית הגבוהות. הפיתרון הוא לכסות רק מחצית מגובה הדפנות בבצק ולקחת בחשבון שתתקבל עוגה נמוכה מעט. כמובן שהטעם לא יושפע מכך בשום צורה ועדיין תתקבל תוצאה טעימה בטירוף.
      בהצלחה :)

      מחק