יום ראשון, 6 באוקטובר 2013

סוגרים את הקיץ

או: גאלט שזיפים ונקטרינות




זהו, נגמר.
 
אחרי חודשים ארוכים (מדי) של חום ולחות, סוף סוף הגענו לסוף. סוף סוף זכינו לקצת שלווה. קצת שפיות. קצת רוח קרירה שמצננת את כל האווירה ועושה חשק לצאת מהבית וללכת קצת ברגל ברחוב. ללכת ברגל לירקן השכונתי ולפגוש ממש במקרה את פירות הקיץ האחרונים. להסתכל עליהם יושבים נטושים בפינת החנות. כמה שזיפים ונקטרינות בתוך ארגז קטן ומאוד לא מרשים. כאילו מוחבאים בתוך ים הרימונים ופירות ההדר שהחלו לאחרונה לפאר את המדפים. פתאום ריחמתי עליהם. הפירות הטעימים שהמתיקו את חיי בחודשים האחרונים נדחקו פתאום לפינה בלי שמץ של גינונים מיותרים. הייתי חייבת להציל אותם מהעלבון ולקחתי אותם איתי הביתה.
  
חיש מהר הם מצאו את עצמם בתוך הגלאט הזה. מאפה קליל, מהיר וחסר יומרות, שעושה הרבה חסד לאחרוני הפירות של הקיץ.  הזדמנות אחרונה להנות מאפייה עם פירות. שניה לפני שהחורף נוחת עלינו במלוא הדרו ושוטף כל זכר לקיץ שהיה פה בחודשים האחרונים.


המאפה הזה מאוד פשוט. אין צורך במיקסר, בלישה, או אפילו בתבנית. פשוט מכינים בצק פריך בידיים, מקררים מעט, לשים לצורת עיגול אמורפי, ממלאים בפירות, מקפלים את השוליים באופן מאוד לא מוקפד ואופים. זהו, כמה דקות של אפייה ויש לכם מאפה פשוט, לא מתיימר, אבל טעים באופן מיוחד. זו גם דרך נפלאה להיפטר מכמה פירות עייפים שנשארו לכם במקרר. מבחינת המילוי, ניתן להשתמש בכל פרי, או בכל שילוב של פירות שבא לכם, לפי מה שיש בבית. הרעיון במאפה הזה הוא שהוא פשוט, מהיר ומסתגל היטב לשינויים.




גאלט שזיפים ונקטרינות
מניב מאפה בינוני אחד
 
חומרים לבצק:
280 גרם קמח (2 כוסות)
20 גרם סוכר (כף)
קורט מלח
100 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
ביצה
1-2 כפות מים קרים
 
חומרים למילוי:
3 שזיפים חתוכים לשמיניות 
3 נקטרינות חתוכות לשמיניות
70 גרם סוכר (1/3 כוס)
מיץ מחצי לימון קטן
10 גרם קמח (כף)
 
ביצה למריחה
כ- 2 כפות סוכר לפיזור
 

אופן ההכנה:
מניחים בקערה את כל חומרי הבצק למעט המים. מעבדים בידיים עד לקבלת פירורים. מוסיפים כף מהמים ומעבדים עד לקבלת בצק מגובש (במידת הצורך מוסיפים את כף המים הנוספת). עוטפים את הבצק היטב בניילון נצמד, משטחים לצורת עיגול ומקררים כשעתיים במקרר (או כ- 20 דקות במקפיא). בינתיים מכינים את המלית. בקערה מניחים את כל החומרים ומערבבים היטב עד שכל הפירות מצופים היטב. לאחר שהבצק התקרר מניחים אותו על גבי נייר אפייה מקומח היטב. בעזרת מערוך מרדדים לעיגול אמורפי בעובי של כחצי ס"מ. מניחים את המילוי במרכז העיגול ומשטחים מעט. משאירים שוליים של כ- 5-6 ס"מ ללא מילוי. מקפלים באופן חופשי את שולי הבצק על המילוי כך שחלק מהמילוי עדיין חשוף. מורחים את שולי הבצק בביצה טרופה ומפזרים מעל השוליים כ- 2 כפות סוכר. מעבירים את נייר האפייה עם המאפה לתבנית ואופים כ- 35 דקות בחום של 180 מעלות.
 
אם רוצים שהפירות יבריקו, לאחר האפייה ניתן למרוח אותם בריבה בהירה מדוללת במעט מים חמים (אני וויתרתי הפעם).
 





 

4 תגובות:

  1. וואי זה נראה טעיםםםםםםםםםםםםם
    ויש עדיין יופי של שזיפים
    (מנדרינות אני לא יודעת לזהות, ואוי לך אם את צוחקת עליו :) ! )

    השבמחק
    תשובות
    1. שאני אצחק עלייך..את זאת שצריכה לצחוק עלי..
      הכוונה במתכון הייתה לנקטרינות ולא למנדרינות כפי שכתבתי בטעות.
      רק לשם הבהרה, מנדרינה היא פרי הדר (משהו בין תפוז לקלמנטינה) ונקטרינה היא פרי נשיר שנקרא אצלנו בבית (ובכלל) אפרשזיף (משהו בין שזיף לאפרסק).
      קדימה, להתחיל לצחוק עליי :)

      מחק
  2. הגאלט שלך נראה נפלא! (כמו כל המתכונים שלך)

    השבמחק