יום שני, 15 בדצמבר 2014

עוגיות של זיכרון ילדות

או: עוגיות חמאה מלוחה ווניל

עוגיות חמאה מלוחה ווניל

אם גדלתם בבית מרוקאי אתם בטוח מכירים את המונח "עוגיות מכונה". שם קצת מוזר לעוגיות הכי "של סבתא" שרק ניתן להעלות על הדעת. מי שמכיר אותן מהבית יודע בדיוק למה אני מתכוונת. כל מי שהעוגיות האלו היו חלק מהילדות שלו יכול לעצום את העיניים וממש להרגיש את המרקם הרך והנימוח שלהן על הלשון. יכול ממש להריח את הריח המשגע שהעוגיות האלו עושות בבית. יכול ממש לראות בעיני רוחו את ערימות התבניות שיוצאות בקבלנות מהתנור בבית של סבתא. שורות שורות של עוגיות מפולסות, מסודרות בתבנית כמו חיילים. דומות, אבל באותו זמן גם מאוד שונות. לכל אחת מהן יש את הצבע שלה. הטעם שלה. הייחודיות שלה. העוגיות שהיו בקצוות התבנית מקבלות גוון שחום יותר. הקצוות שלהן פריכים יותר. העוגיות שהיו במרכז התבנית מקבלות צבע בהיר יותר. הן רכות ומתפוררות ביד. דומות, אבל קצת שונות.

התמונות האלו אחזו בי בימים האחרונים וסרבו לעזוב. פתאום הציף אותי הזיכרון של העוגיות האלו. העוגיות שתמיד היו בצנצנת העוגיות בבית של סבתא שלי. העוגיות שאמא שלי הכי אוהבת אבל אף פעם לא מכינה בבית. כי אין לה מכונה. כי אין לה את המתכון המקורי. כי הן אף פעם לא יעמדו במבחן הזיכרון. אז נכון, העוגיות האלו לא עומדות לחלוטין במבחן הזיכרון. הטעם שלהן קצת אחר. המרקם שלהן קצת שונה. והצורה שלהן הרבה יותר אחידה. כנראה שהתנורים היום אופים יותר טוב. כנראה שזילוף יוצר תוצאה מדוייקת יותר ממכונה. כנראה שטעם כמו של סבתא שלי לעולם לא ניתן יהיה לשחזר.

עוגיות חמאה מלוחה ווניל


אבל בכל זאת, העוגיות האלו מצוינות בזכות עצמן. הן מכילות מרכיבים שבטוח לא היו חלק מהמתכון של סתבא שלי. מרכיבים כמו חמאה מלוחה שנותנת את הטעם המיוחד הזה שמבדיל אותן מעוגיות חמאה אחרות. הן מכילות גם מקל וניל. אמיתי. שמנקד את העוגיות בנקודות שחורות וטעימות בטירוף. שמוסיף להן טעם קצת אחר מהעוגיות של סבתא שלי. וכדי להקל על המלאכה (ובעיקר כי אין לי מכונת עוגיות), העוגיות האלו מזולפות. מה שמקנה להן צורה דומה לצורה של עוגיות המכונה הקלאסיות של סבתא שלי, אבל באותו זמן גם הופך אותו למחוספסות פחות. הזילוף האחיד הופך אותן לסרט נע של עוגיות באותו הגודל ובאותה הצורה. גם התנור החדש והיקר שלי אופה בצורה אחידה יותר והופך אותן לעוגיות בעלות צבע אחיד. מה שממש לא אפיין את העוגיות הייחודיות של סבתא שלי.

אבל שלא תטעו, אני לא מתנצלת. הרעיון והזכרונות אולי הגיעו מהמטבח של סבתא שלי ולעולם לא יהיו זהים למקור, אבל הטעם המשובח והמרקם המושלם לא פחות טובים. העוגיות האלו טעימות באופן יוצא דופן. ובטוח שיצליחו ליצור אצלכם זכרונות חדשים וטובים לא פחות.

עוגיות חמאה מלוחה ווניל


עוגיות חמאה מלוחה ווניל
מניב כ- 20 עוגיות גדולות

חומרים:
200 גרם חמאה מלוחה קרה חתוכה לקוביות
ביצה + חלמון
90 גרם אבקת סוכר (3/4 כוס)
175 גרם קמח (כוס ורבע)
מקל וניל שלם (ניתן להמיר בשתי כפיות תמצית וניל אמיתית ואיכותית)

אופן ההכנה:
מניחים בתוך קערת מעבד מזון את הקמח ואבקת הסוכר. מערבלים בפולסים. חוצים את מקל הוניל לאורכו ובעזרת גב של סכין מגרדים ממנו את גרגירי הווניל. את הגרגירים מעבירים לתערובת הקמח ומערבלים בפולסים עד שהם מתערבבים בתערובת. מוסיפים את החמאה ומעבדים בפולסים עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים את הביצה ואת החלמון ומעבדים עד לקבלת בצק אחיד ורך. את הבצק מעבירים לשק זילוף עם פיית כוכב פתוחה. מזלפים מהתערובת פסים אחידים וארוכים על גבי תבנית מרופדת בנייר אפייה. את העוגיות המזולפות מעבירים למקרר למשך שעתיים לפחות (או למקפיא לחצי שעה). לאחר הקירור אופים את העוגיות כ- 25 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 170 מעלות. העוגיות מוכנות כאשר הן מקבלות צבע זהוב בהיר וכל הבית מתמלא בריח משכר של חמאה ווניל. זהירות, לא לאפות יתר על המידה על מנת שלא לייבש את העוגיות ולפגוע במרקם הפריך שלהן. לאחר האפייה, חשוב לתת לעוגיות להתקרר בתבנית כ- 10 דקות לפחות לפני שמנסים להזיז אותן.

עוגיות חמאה מלוחה ווניל


עכשיו חסר לכם רק תה חם עם הרבה סוכר ושיבה.
הזכרונות כבר בפנים.


 

4 תגובות:

  1. לא מכירה את העוגיות האלה, בטח שלא עם חמאה מלוחה
    אבל היות ואני מאדדדדדדדדדדדדדדד אוהבת חמאה והעוגיות האלה הן "עוגיות של בית" אז ברור לי שאני אכין אותן
    תצחקי אבל גם החתול שלנו אוהב חמאה, ובמיוחד חמאה מלוחה :)
    אני שומרת את המתכון

    השבמחק
  2. פוסט מקסים. התרגשתי לקרוא.

    השבמחק