יום שבת, 18 בפברואר 2012

קול ששון וקול שמחה

או: עוגת חתונה בשלוש קומות



עוגת חתונה


בשלוש השנים האחרונות אני והחצי השני שלי נמצאים תחת מתקפה של חתונות. זה נראה כאילו פתאום כל החברים שלנו החליטו ביחד למסד את הקשר והשיא היה בקיץ של שנה שעברה שבו נכחנו בלא פחות מ- 15 חתונות, מתוכן 3 חתונות היו בימים רצופים באותו שבוע. זה כנראה הגיל הזה (אנחנו נושקים לשלושים) כי המצב דומה בקרב כל החברים שלנו. שלא תבינו שאני מתלוננת חס וחלילה כי אני מטורפת על חתונות וכמו שאמא שלי נוהגת לומר, שיהיו רק שמחות.

השנה הזאת נפתחת בחתונה של ליאת ואיתן היקרים, שהחליטו גם הם למסד את הקשר, להתברגן ולהיכנע לתכתיבי הרבנות ולכללי הטקס. אז החתונה עתידה להתקיים בסוף החודש ואחרי חודשים של הכנות ולבטים יש כבר אולם, צלם, תקליטן ואפילו השמלה נאספה כבר מהתופרת. אני חייבת לציין שזו אחת השמלות היפות שראיתי ותאמינו לי שיצא לי לראות הרבה בתקופה האחרונה. אז אחרי שנסגרו כל הפרטים הטכניים המייגעים נשאר החלק המהנה, שנפתח עם מסיבת הרווקות/רווקים ומסתיים עם מסיבת החתונה




ובכן, מסיבת הרווקות התקיימה אתמול ואני כמובן נתבקשתי להביא את הקינוח. בהתחלה חשבתי להכין איזשהו קינוח אישי ומרשים כמו קאפקייס מושקעים, אבל לבסוף החלטתי לקחת על עצמי את המשימה של הכנת עוגת חתונה מסורתית כהלכתה. התכנון המקורי היה להכין עוגת שתי קומות מצופה בקרם חמאה. לכאורה עניין פשוט אבל באופן האופייני לי, החלטתי לסבך את כל העסק ולהכין עוגה בשלוש קומות מבצק סוכר. החצי השני שלי כמובן לא אהב את הרעיון וניסה לשווא לשכנע אותי שלא לקפוץ מעל הפופיק ולהכין עוגה פשוטה יותר. זה כמובן לא עזר לו ו"פרוייקט עוגת החתונה של ליאת ואיתן" יצא לדרך בפול גז. אם לומר את האמת, בהתחלה לא היה לי מושג איך לגשת לעניין, לאור העובדה שמעולם לא התעסקתי בבצק סוכר ואפילו לא ראיתי אותו במציאות. כל התהליך היה הליכה נועזת אל הלא נודע כי כמו שאמרו כבר לפניי, "מי שמאמין לא מפחד".

למרבה ההפתעה, העוגה יצאה מושלמת אפילו מעבר לציפיות שלי. התהליך היה אומנם מורכב ולא פשוט בכלל אבל התוצאה הייתה שווה את המאמץ.



עוגת חתונה


אז למי שרוצה לנסות בבית, הרמתי את הכפפה והכנתי מדריך ארוך ומפורט ככל האפשר, המפרט את כל שלבי ההכנה, כולל תמונות וסרטונים שמסבירים את השלבים השונים. בנוסף צירפתי את כל המתכונים והכמויות המדוייקות וכן רשימה מסודרת של ציוד נדרש.
הפעם הפוסט ארוך במיוחד.

טוב, אז החלטתי להכין עוגה שאין לי מושג איך מכינים. מאיפה מתחילים? כמובן באינטרנט. אחרי שקראתי כל מה שאפשר על בצק סוכר וצפיתי בעשרות סרטונים שמסבירים כיצד לעבוד איתו החלטתי שאני מוכנה למשימה. קודם כל החלטתי על סוג העוגה וסוג הקישוט שלה. עוגות מבצק סוכר הן בד"כ לא עוגות טעימות והעוגה מהווה רק את האמצעי ולא את המטרה. לא בבית ספרי. אני החלטתי להשקיע גם בטעם העוגה והכנתי עוגת טארט לימון לפי מתכון תופין בסיסי שלקחתי מאמו של החצי השני שלי. למתכון הבסיסי הוספתי טעמי לימון ואת העוגות מילאתי וציפיתי בקרם חמאה לימוני כבסיס להנחת בצק הסוכר. לגבי העיצוב, החלטתי ללכת על הסגנון הקלאסי של עוגה לבנה ונקייה עם חיתוך עדין של תחרה בשוליים, אותו ביצעתי עם צובטן של מעמולים (גם הוא הושאל מאימו של החצי). מכיוון שמדובר בעוגת חתונה, היה לי חשוב לשמור על המראה הנקי ולכן קישטתי אותה רק באמצעות סרט בצבע ורוד וכמובן בבובות חתן וכלה.


אחרי שהחלטתי על הטעם והצורה הגיע שלב הרשימות והקניות. זה החלק השנוא עליי בכל תהליך האפייה ואני תמיד שוכחת משהו בדרך. הפעם שכחתי לקנות קמח. אח"כ הבנתי שלא חישבתי נכון את הכמות הנדרשת של הביצים ולבסוף התברר שלא היה לי בבית מספיק אבקת סוכר, למרות שבד"כ אני מחזיקה סטוקים ממנה. בנוסף, אחרי אפיית העוגות התברר לי שדיבל העץ שביקשתי מהחצי השני לקנות לי (הסבר בהמשך) היה קצר מדי. בקיצור, ארבעה ביקורים בסופר, שני ביקורים בחנות פיצפק'ס ושני ביקורים של החצי בנגרייה. אופייני לי ביותר.

אחרי שהתחלתי את העבודה על העוגות בכאוס האופייני לי, החלטתי לעשות סדר ולהתחיל לרשום את הדברים באופן מסודר.

אז מה ברשימה?
  1. שלוש תבניות בגדלים שונים. ההפרש האידיאלי בין הקומות צריך להיות בין 8 ס"מ ולכן בחרתי במידות הקלאסיות לעוגת חתונה- 26 ס"מ, 18 ס"מ ו- 10 ס"מ.
  2. בסיס עץ להניח עליו את העוגה המוכנה. בסיס קרטון שבד"כ משמש אותי לעוגות לא חזק מספיק כדי לתמוך בעוגה ולכן החלטתי להשתמש במשטח עץ שהחצי השני שלי ניסר משאריות עץ שהיו בבית הוריו (אבא שלו נגר לשעבר אז תמיד יש להם שאריות של עץ בבית). למי שאין, ניתן לרכוש בכל נגרייה תמורת סכום זעום.
  3. נייר עטיפה לעטוף את הבסיס. אני בחרתי להשתמש בנייר ארונות לבן בשל הצבע הלבן של העוגה. זה נייר מצופה בניילון בלתי נראה ולכן הוא חזק יותר ואידיאלי למטרה זו.
  4. סרט בצבע הנבחר. הכי מומלץ להשתמש בסרט סאטן אבל אני לא מצאתי בצבע שרציתי אז השתמשתי בסרט מתנות.
  5. דיבל או שיפוד עבה מעץ. את הדיבל חותכים לגובה העוגה ומכניסים לתוך העוגה במטרה שיהווה תומך לקומה הגבוהה יותר, על מנת שהעוגה העליונה לא תשקע לתוך העוגה התחתונה. הסבר מפורט יותר בהמשך. ניתן לרכוש בחנויות מתמחות מוטות קשיחים המשמשים למטרה זו. אני בחרתי לחסוך עלויות ולהשתמש בשני דיבלים מעץ בקוטר של 4 מ"מ ובאורך של מטר. ניתן להשיג בכל נגרייה בעלות של מספר שקלים בודדים.
  6. בסיסים קשיחים לעוגות שיהיו הקומות העליונות. הבסיסים משמשים כחוצצים בין הקומות ומונחים על גבי הדיבלים כדי למנוע מצב של שקיעת העוגות. ניתן להשתמש בתחתיות חד פעמיות של עוגה. לי לא היו ושכחתי לקנות ולכן השתמשתי בקרטון אותו גזרתי לעיגולים בגודל הרצוי (במקרה שלי, 18 ס"מ ו- 10 ס"מ).
  7. בצק סוכר. היום ניתן להשיג בצק סוכר בכל סופר גדול. החישוב הוא בערך 750 גרם עד ק"ג של בצק לציפוי עוגה בקוטר 26 ס"מ (תלוי בעובי הציפוי). אני ציפיתי את העוגות בציפוי דק יחסית והשתמשתי בכמות של קילו וחצי בערך לכל העוגות. לציפוי העוגות בגדלים שאני הכנתי, אני ממליצה לקנות לפחות שני ק"ג של בצק סוכר.
  8. אבקת סוכר. משמשת לרידוד בצק הסוכר כתחליף לקמח. ניתן להשתמש גם בקורנפלור אבל הוא גם פחות טעים וגם פחות מומלץ משום שהוא נוטה לייבש את הבצק.
  9. צובטן דקורטיבי ליצירת מראה התחרה בשולי העוגות (אופציונלי). אני השתמשתי בצובטן המשמש לקישוט מעמולים. את הצובתן ניתן לרכוש במגוון גדלים וצורות בחנויות מתמחות או אפילו בשווקים.
  10. בובות חתן וכלה. ניתן להשיג בחנויות מתמחות או בחנויות פיצפקע'ס.
  11. חומרים לעוגות. מתכון מדוייק בהמשך.
ציוד נדרש לעוגה


לאחר שסיימנו את כל הקניות ווידאנו מול הרשימה שלא שכחנו כלום, הגיע הזמן להתחיל בהכנת העוגה.
על מנת לפשט עד כמה שניתן את התהליך, חילקתי אותו לארבעה שלבים:
  1. אפיית העוגות
  2. מילוי וציפוי העוגות בקרם חמאה
  3. ציפוי העוגות בבצק הסוכר
  4. הרכבת הקומות וקישוט העוגה
את שני השלבים הראשונים מומלץ לעשות יום לפני, על מנת שהעוגות תוכלנה להתקרר היטב בטרם יצופו בבצק הסוכר.



שלב 1 : אפיית העוגות


במטרה לקבל עוגות גבוהות במיוחד, אופים שתי עוגות מכל קוטר ומניחים אותן אחת על השנייה כאשר באמצע מורחים קרם להדבקה וייצוב העוגות לעוגה אחת. תהליך אפיית העוגות הוא תהליך ארוך ונדרש לקרר אותן פעמיים- פעם אחת לפני מריחת הקרם למשך כשעה במקרר ופעם שנייה אחרי מריחת הקרם למשך הלילה.


מתכון לעוגת תופין בסיסית

נוסחא בסיסית:

ביצה
30 גרם סוכר
30 גרם קמח
10 גרם שמן
גרם אבקת אפייה

לתבנית בקוטר 10 ס"מ- 2 ביצים
לתבנית בקוטר 18 ס"מ- 4 ביצים
לתבנית בקוטר 26 ס"מ- 6 ביצים

את כמות החומרים מכפילים פי מספר הביצים הנדרשות, בהתאם לקוטר העוגה שמכינים.
אני כאמור הוספתי טעמי לימון לעוגה.


חומרים לעוגת לימון בתבנית 26:
6 ביצים
180 גרם סוכר
180 גרם קמח
60 גרם שמן
6 גרם אבקת אפייה
2 לימונים


חומרים לעוגת לימון בתבנית 18:
4 ביצים
120 גרם סוכר
120 גרם קמח
40 גרם שמן
4 גרם אבקת אפייה
לימון אחד

חומרים לעוגת לימון בתבנית 10:
2 ביצים
60 גרם סוכר
60 גרם קמח
20 גרם שמן
2 גרם אבקת אפייה
חצי לימון


אופן ההכנה:

הכנת התבניות לאפייה: אם משתמשים ברינג חלול ללא תחתית יש צורך להכין לו תחתית מנייר אפייה ואלומיניום טרם הכנסת הבלילה. פורסים על משטח העבודה רצועה של נייר אלומיניום גדולה מעט מקוטר הרינג. על הרצועה מניחים נייר אפייה וממרכזים את הרינג על נייר האפייה. מקפלים קצה אחד של נייר האלומיניום ונייר האפייה עד לשולי הרינג ומתחילים לקפל את הניירות מסביב לרינג בצורה הדוקה עד שמתקבלת תחתית צמודה ויציבה. לאחר הכנת התחתית, מרפדים את דפנות הרינג ברצועות נייר אפייה ברוחב גדול יותר מגובה הרינג. על מנת להדביק את נייר האפייה לדפנות ניתן למרוח אותו במעט שמן. לאחר הוספת הבלילה לא ניתן להרים את הרינג עם התחתית ולכן חשוב לזכור להניח אותו בתבנית האפייה בטרם מוסיפים את הבלילה.

הכנת הרינגים
הרינגים מוכנים לאפייה

הכנת העוגות: מפרידים את הביצים לחלבונים וחלמונים. את החלבונים מקציפים עם חצי מכמות הסוכר לקצף בינוני (מה שנקרא גבעות רכות). הקצפת יתר תניב קצף קשה שיישבר ויביא לצניחה של העוגה לאחר האפייה. את הקצף המוכן מעבירים לקערה נפרדת ומניחים בצד. מגרדים מהלימונים את הקליפות ולאחר מכן סוחטים מהם את המיץ. את מיץ הלימון מערבבים לתוך השמן ומניחים בצד. בקערת המיקסר בה הקצפנו את החלבונים (אין צורך לשטוף) מקציפים יחד את החלמונים, גרידת הלימון ויתרת הסוכר עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה מעט. תוך כדי הקצפה, מזליפים את תערובת השמן ומיץ הלימון באיטיות לתוך הבלילה ומקציפים עד לקבלת בלילה הומוגנית. עוצרים את המיקסר ומנפים לתוך הקערה את הקמח. ממשיכים להקציף למשך מספר שניות רק עד להטמעת הקמח התערובת. מוציאים את הקערה מהמיקסר ומקפלים לתוך הבלילה את קצף החלבונים באופן ידני. חשוב להקפיד על עיבוד מינימלי רק עד לקבלת תערובת אחידה. את הבלילה שופכים לתוך התבנית ואופים מיד כ- 40 דקות בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות. העוגה מוכנה כאשר שיפוד שהוכנס למרכזה יוצא עם פירורים לחים.

העוגות האפויות
העוגות לאחר האפייה

לי היתה רק תבנית אחת מכל גודל אז הייתי צריכה לאפות פעמיים. לאפייה הראשונה הכנתי את כל הכמות לשלושת העוגות, חילקתי בין התבניות ואפיתי את שלושת העוגות יחד. למרות הגדלים השונים, העוגות היו מוכנות באותו הזמן ולכן אין שום בעיה לאפות אותן יחד. לאחר שהעוגות הראשונות היו מוכנות, הכנתי שוב את אותה כמות וחילקתי שוב לתבניות (שכמובן שטפתי את התבניות לפני האפייה השנייה). בדרך זו מתקבלות שתי עוגות מכל קוטר.

את העוגות מצננים לפחות שעה במקרר בטרם מצפים אותן בקרם חמאה.




שלב 2: מילוי וציפוי העוגות בקרם חמאה

לאחר קירור העוגות, ניתן למלא ולצפות אותן בקרם החמאה, שמהווה בסיס דביק להנחת בצק הבסוכר.


מתכון לקרם חמאה לימוני
כמות מספיקה למילוי וציפוי של שלושת העוגות


חומרים:
300 גרם חמאה רכה
600 גרם אבקת סוכר
רבע עד חצי כוס חלב
לימון אחד

אופן ההכנה:
מררדים את קליפת הלימון ולאחר מכן סוחטים ממנו את המיץ. בקערת המיקסר מקציפים את החמאה עם גרידת הלימון עד לקבלת מרקם קרמי. מוסיפים את אבקת הסוכר ומקפיצים כ- 5 דקות עד לקבלת קרם אחיד. מוסיפים בהדרגה את החלב עד לקבלת מרקם הקרם הרצוי. הקרם צריך להיות רך ונוח למריחה אבל בשום פנים ואופן לא רטוב. חשוב להוסיף את החלב בהדרגה כי תמיד ניתן להוסיף ממנו אבל אם שמים יותר מדי הקרם ייצא נוזלי מדי ולא ניתן יהיה להשתמש בו. כדי לבדוק האם הקרם מוכן, מורחים קצת ממנו על העוגה ואם הוא נמרח בקלות הוא מוכן. אם הקרם עדיין קשה למריחה, ניתן להוסיף עוד כמה טיפות של חלב.

לאחר שהעוגות שהו לפחות שעה במקרר ניתן להרכיב ולצפות אותן. בעזרת סכין משוננת חותכים את החלק העליון של כל עוגה על מנת ליישר אותה עד כמה שניתן. לאחר החיתוך, מניחים על עוגה אחת מספר כפות מהקרם ומיישרים. את העוגה השנייה באותו הקוטר הופכים ומניחים מעל העוגה עם הקרם, כך שהחלק העליון הוא בעצם הבסיס הישר של העוגה העליונה שהפכנו. לוחצים קלות ומיישרים את העוגות במידת הצורך. את העוגה הגבוהה מצפים ציפוי קל בקרם החמאה. אין צורך להקפיד בשלב זה על כיסוי מוחלט של העוגה משום שהקרם רק מהווה בסיס שבצק הסוכר יוכל להידבק אליו בקלות. חוזרים על הפעולה עם העוגות שנותרו. צריכה להתקבל תוצאה כמו בתמונה שלהלן:


ציפוי בקרם חמאה
שימו לב למילוי במרכז העוגה המחבר בין שתי העוגות ולשכבה הדקה של הציפוי


לאחר ציפוי העוגות, יש להניח אותן במקרר למשך הלילה על מנת שהקרם יתקשה והעוגות יתייצבו ויהיו נוחות לציפוי בבצק הסוכר.




שלב 3: ציפוי העוגות בבצק הסוכר

למי שלא מיומן בעבודה עם בצק סוכר הייתי ממליצה לצפות קודם את העוגה הקטנה ביותר משתי סיבות- האחת, ככל שהעוגה יותר קטנה, כך פשוט יותר לצפות אותה. הסיבה השנייה היא שבמידה ומשהו לא מצליח ויש צורך לזרוק את הבצק, לא בזבזתם הרבה חומר.

מוציאים את העוגה מהמקרר ומניחים אותה על נייר אפייה או משטח קרטון חד פעמי ללא שוליים. חותכים חתיכה רצוייה מהבצק בהתאם לקוטר העוגה. לצורך ציפוי העוגה הקטנה אני השתמשתי בכ- 300 גרם בצק. את הבצק הנותר עוטפים היטב בניילון נצמד על מנת שלא יתייבש. מתחילים ללוש את הבצק שחתכנו. בהתחלה הבצק יהיה קשה אבל לאחר כ- 5 דקות לישה הוא מתרכך ומתחילים להרגיש שהוא פחות מתנגד. על מנת לבדוק שהבצק מוכן לרידוד, יוצרים ממנו צורה של גליל עבה ומכופפים אותו. אם הבצק לא נקרע או נשבר הוא מוכן לרידוד. בעזרת מסננת קטנה מנפים מעט אבקת סוכר על גבי משטח העבודה ומתחילים לרדד את הבצק בעזרת מערוך. לבצק יש נטייה להידבק למשטח העבודה ולכן חשוב להרים אותו ולסובב אותו תוך כדי הרידוד. במהלך הרידוד מנפים אבקת אפייה על גבי המשטח לפי הצורך. את הבצק מרדדים לצורת עיגול בקוטר מתאים לפי החישוב הבא: גובה העוגה פי שניים פלוס הקוטר. לדוגמא, אם העוגה שלי היא בגובה של 9 ס"מ ובקוטר של 10 ס"מ החישוב הוא 9 כפול שניים (18) פלוס 10 (28). כלומר, לציפוי עוגה בקוטר של 10 ס"מ, יש צורך לרדד עיגול בקוטר של 28 ס"מ לפחות. כמה מילים על עובי הבצק: העובי המומלץ לרידוד הוא 1.5 ס"מ וככל שהבצק יהיה עבה יותר, כך תהיה לו פחות נטייה להיקרע והוא יסתיר טוב יותר פגמים בעוגה. הבעיה היא שבצק סוכר עבה הוא לא טעים בעליל ולכן אני רידדתי לעובי של כחצי ס"מ בלבד והיה לי קצת קשה לעבוד עם הבצק. לשיקולכם.
לאחר רידוד הבצק לעיגול בקוטר המתאים מלטפים את הבצק בעזרת כף היד בתנועות סיבוביות במטרה להסיר ממנו עודפי אבקת סוכר ולהחליק אותו מעט. מגלגלים את הבצק על המערוך ופותחים אותו על גבי העוגה. בשלב זה יש צורך ליישר את כל עודפי הבצק שנותרו מסביב לעוגה. בתנועות ליטוף מצמידים את הבצק לדפנות ומחליקים את העודפים תוך פתיחה של הבצק מהחלק התחתון שלו (לא מושכים את הבצק כלפי מטה על מנת שלא ייקרע). לאחר קבלת ציפוי חלק מסירים את העודפים ע"י חיתוך הבצק בצמוד לשולי העוגה. את השאריות ניתן לשמור בשקית אטומה לשימוש חוזר.
חשוב להדגיש כי בצק סוכר מתייבש במהירות כאשר הוא נחשף לאוויר ולכן חשוב לעבוד איתו כמה שיותר מהר.

ציפוי בבצק הסוכר
ציפוי בבצק הסוכר

הדרך הכי טובה ללמוד כיצד לצפות את העוגה בבצק היא באמצעות מראה עיניים ולכן אני מצרפת את הסרטון הבא, שמסביר בצורה ברורה ופשוטה אודות התהליך. זה הסרטון ממנו אני למדתי כיצד לעבוד עם בצק סוכר ואם תעקבו אחר ההוראות, מובטחת לכם תוצאה טובה. 



במידה ומעוניינים לעטר את שולי העוגה כמו שאני עשיתי, יש לעשות זאת מיד לאחר הנחת הבצק משום שאחרת הוא יתייבש וייקרע. באמצעות הצובטן הדקורטיבי צובטים קלות את שולי העוגה לאורך כל הקוטר שלה. חשוב לא ללחוץ חזק מדי על הבצק אלא רק לצבוט אותו קלות, אחרת הוא ייקרע ויראו את העוגה שמתחת.


את עיטור התחרה יוצרים בעזרת צובתן ע"י צביטות עדינות לאורך שולי הבצק

לאחר ציפוי כל העוגות יש להניח לבצק להתייבש ולהתייצב מעט על העוגות. אני ממליצה להשאיר את העוגות בטמפרטורת החדר למשך כשעה בטרם בניית העוגה הסופית.


העוגות המצופות



שלב 4 ואחרון: הרכבת הקומות וקישוט העוגה


לאחר שהבצק התייצב והתקשה מעט ניתן להרכיב את העוגה הסופית. את העוגות לא מניחים ישירות אחת על השנייה על מנת שלא ישקעו ולכן יש צורך לחצוץ ביניהן בעזרת בסיסי קרטון שמונחים בתחתית כל עוגה ולתמוך בהן בעזרת שיפודי עץ שמוחדרים למרכז כל עוגה.

בטרם הרכבת העוגה יש להכין את בסיסי הקרטון (סעיף 6 ברשימה) עליהם יונחו העוגה האמצעית והעוגה העליונה. גוזרים שני עיגולי קרטון- אחד בקוטר של העוגה הקטנה (10 ס"מ) והשני בקוטר העוגה הבינונית   (18 ס"מ). אין צורך להניח בסיס מתחת לעוגה התחתונה. הכי פשוט לסמן בעזרת הרינג את הקוטר הרצוי על גבי הקרטון ולגזור. במרכז כל עיגול גזור מסמנים עיגול קטן יותר וגוזרים. באופן הזה מתקבלות שתי טבעות קרטון בקוטר של 18 ס"מ ו- 10 ס"מ. החור האמצעי מיועד לאפשר הכנסה של שיפוד לאורך כל העוגה לאחר הרכבתה על מנת לשמור על היציבות של כל שלושת הקומות. לא חייבים להכניס שיפוד לאורך כל העוגה והיא תהיה יציבה מספיק גם בלעדיו.

על מנת לתמוך בבסיס הקומות, יש צורך להכניס שיפודים לתוך העוגה התחתונה והעוגה האמצעית. השיפודים מהווים מעין מוטות תמיכה שמונעים מהעוגה לשקוע לתוך העוגה שמתחתיה (לכן אין צורך להכניס שיפודים לתוך העוגה העליונה).

בשלב זה החצי השני שלי נרתם למשימה והוא זה שביצע את כל תהליך המדידה, הסימון, הניסור והבנייה. אני חייבת להודות שהוא מדוייק וזהיר יותר ממני ולכן החלטתי להאציל סמכויות והטלתי עליו את מלאכת ההרכבה.

כדי לסמן את מיקום השיפודים בעוגה התחתונה, מניחים במרכז החלק העליון שלה את בסיס הקרטון של העוגה האמצעית (מניחים את הטבעת במקום בו תוצב העוגה האמצעית על גבי העוגה התחתונה) ומסמנים בעדינות את צורת הטבעת על פני הבצק (ניתן להשתמש בטוש אכיל או לסמן בעזרת קצה של סכין קטנה). מסירים את העיגול ומסמנים ארבע נקודות לאורך הטבעת לתוכן יוכנסו השיפודים. על מנת לחתוך את השיפוד לאורך הנדרש, מכניסים את כל השיפוד לתוך אחת הנקודות המסומנות ומסמנים את הגובה בעזרת עט או עיפרון. מוצאים את השיפוד מהעוגה ומנסרים אותו לפי הסימון. חותכים 3 חתיכות נוספות באותו האורך. את ארבעת השיפודים שחתכנו מכניסים לתוך ארבעת הנקודות שסימנו על גבי העוגה.
כדי לסמן את מיקום השיפודים בעוגה האמצעית, חוזרים על הפעולה והפעם מסמנים על גבי העוגה האמצעית את בסיס העוגה העליונה.


הכנסת שיפודי העץ לעוגה למטרת תמיכה בקומה העליונה

לאחר שהכנסנו את שיפודי העץ לעוגות ניתן להניח את העוגות על בסיסי הקרטון. על מנת להדביק את העוגות לבסיסים אני השתמשתי בקרם חמאה עם מעט קורנפלור- בקערה מקציפים 50 גרם חמאה רכה עם 50 גרם אבקת סוכר ו- 35 גרם קורנפלור עד לקבלת קרם דביק. את הקרם מורחים על כל קרטון ועליו מניחים את העוגות. אפשר לוותר על ההדבקה אבל אני רציתי להיות בטוחה שהעוגה תהיה יציבה.
לאחר שהכנסנו את השיפודים לעוגות ולאחר שהנחנו את העוגות על גבי הבסיסים ניתן להתחיל לערום את הקומות.

לפני בניית העוגה עוטפים את הקרש עליו תהיה מונחת העוגה בנייר עטיפה בצבע הרצוי ומקשטים את שולי הקרש בסרט הצבעוני (אופציונלי)

הכנת הקרש עליו תונח העוגה


את העוגה התחתונה מניחים במרכז הקרש העטוף (ניתן להדביק אותה לקרש ע"י מריחת מעט קרם על הקרש). במרכז העוגה התחתונה מניחים את העוגה הבינונית. ניתן להדביק את בסיס העוגה האמצעית לפני העוגה התחתונה באמצעות מריחת מעט קרם על גבי העוגה העליונה ולהניח את בסיס העוגה האמצעית על גבי הקרם. יש להקפיד להניח את העוגה לפי הסימון על מנת שבסיס הקרטון של העוגה האמצעית יונח על גבי השיפודים. חוזרים על אותה פעולה עם העוגה העליונה, אותה מניחים על גבי העוגה המרכזית. גם כאן יש לשים לב שבסיס העוגה מונח על גבי השיפודים.

זהו. סיימנו את הרכבת העוגה. כעת ניתן לעטוף את העוגות בסרט הצבעוני אותו מדביקים לדופן העוגה באמצעות הקרם (מורחים קרם לאורך הסרט ומלפפים אותו על החלק התחתון של דופן העוגה).

גם כאן, הדרך הכי טובה ללמוד כיצד להרכיב ולקשט את העוגה היא באמצעות מראה עיניים. לכן אני מצרפת את הסרטון הבא, שמסביר את כל תהליך ההרכבה והקישוט, מתחילתו ועד סופו.




בשלב זה העוגה מספיק יציבה אבל לאור העובדה שאני הייתי צריכה לנסוע איתה באוטו נסיעה של 50 דקות מהבית שלי למקום המסיבה, החלטתי להכניס שיפוד תומך נוסף לאורך כל העוגה. מדובר באותו תהליך כמו הכנסת השיפודים הקצרים לעוגות- מכניסים, מסמנים גובה, מוציאים, חותכים לאורך הרצוי ומכניסים שוב לעוגה. את החור שנוצר בעוגה העליונה כיסיתי באמצעות הבובות.


עוגת חתונה
התוצאה הסופית

לסיכום, מדובר בפרוייקט לא פשוט בכלל שדורש הקפדה על הכללים ומתן תשומת לב לפרטים. לא מתאים לכל אחד וממש לא הייתי ממליצה לכולם לנסות בבית. יחד עם זאת, התהליך היה מרתק ומעניין והתוצאה עמדה בכל הציפיות ואף מעבר לכך. כמו הרבה דברים אחרים, גם כאן ההתנסות מלמדת שהשד לא נורא כמו שחשבנו ובהחלט לא מדובר במשימה בלתי אפשרית, אפילו לאופים חובבנים ללא כל ידע מקצועי בתחום.


עוגת חתונה



מוקדש באהבה רבה לליאת ואיתן שעומדים לצאת ביחד למסע חיים משותף. מאחלת לכם את החתונה הכי מדהימה שאפשר לאחל ויותר חשוב, שתזכו לנישואים מאושרים מלאי אהבה ואושר.



עוגת חתונה






24 תגובות:

  1. טוב, קודם כל - לא קראתי את הכל. זה ארוך נורא :-) אבל אני לגמרי מתכננת לקרוא מתישהו.. רציתי לומר לך שהעוגה מקסימה. פשוטה (עד כמה שעוגת שלוש קומות יכולה להיות פשוטה), נקיה ויפה. רק רפרפתי על המדריך, אבל הוא נראה מפורט ואם לשפוט על פי התמונות (המהממות) - נראה שהוא ממש יכול לעזור למי שמתכנן להכין עוגת חתונה מתישהו (ייתכן שיש לי כזו עוד כמה חודשים. אני צריכה לגשש אצל חברתי המאורסת..).
    אגב, עברתי על כל הבלוג (מזל שהוא יחסית חדש, אז זה לא לקח הרבה זמן) ואני אמנם מסתכנת בלחזור על עצמי, אבל בכל זאת: הוא פשוט, נקי, יפה והתמונות כולן מהממות!

    השבמחק
    תשובות
    1. קראתי מילה במילה, כחובבנית של עוגות סוכר שאופה קומה אחת בלבד אין ספק שאני הולכת להעז ולנסות 2 קומות. עוגה מקסימה.

      מחק
  2. הי מור,
    תודה רבה, אני ממש שמחה לשמוע שאת אוהבת את הבלוג. זה תמיד נחמד לקבל מחמאות מבלוגרים מוצלחים:)
    לגבי עניין העוגה- אני יודעת שהפוסט נראה ארוך ומאיים אבל התהליך הרבה פחות מסובך ממה שרוב האנשים חושבים (על אחת כמה וכמה למישהי כמוך שמכירה היטב את עולם האפייה). צריך רק להכיר את הטריקים הקטנים ולכן היה לי חשוב לשתף בכל מה שלמדתי.
    אם את אכן מתכננת הכנה של עוגת חתונה אשמח לסייע בכל דרך שאוכל ואת תמיד יכולה לפנות אליי גם באמצעות המייל. אני אומנם עדיין לא מומחית לנושא אבל למדתי כמה דברים במהלך הכנת העוגה...
    והרבה מזל טוב לחברה שלך...:)

    השבמחק
  3. וואו... נראה מעולה.
    הגעתי ממש במקרה, מקווה הלילה להצליח (גם, בפעם הראשונה בחיי) לעבוד עם בצק סוכר שלוש קומות... תודה על מדריך מפורט ומושקע!!

    השבמחק
    תשובות
    1. אני בטוחה שתצליחי, זה באמת הרבה פחות מסובך ממה שזה נראה
      מקווה שהמדריך הזה סייע לך במשהו...

      מחק
  4. למען האממת עוגות חתונה צריכות להיות גדולות בעוד זאת נראית יותר כמו עוגית חתונה, האם ניתן להגדיל אותה.

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת היא שהעוגה הייתה ממש גדולה- הקוטר התחתון שלה היה 26 ס"מ והגובה שלה היה יותר מ- 50 ס"מ. בכל מקרה ניתן להגדיל אותה ע"י הוספת קומה או/ו הכנת עוגות בעלות קוטר רחב יותר. בעיניי הגודל הזה הוא מושלם (לא לשכוח שאת רוב עוגות החתונה צריך גם לשנע והמשימה הופכת קלה הרבה יותר כאשר הן בעלות גודל סביר).

      מחק
  5. וואו זה נראה מדהים! ממש עושה לי חשק להכין כזאת לחתונה המתקרבת שלי עצמי :)
    אבל תגידי- בעניין השינוע... איך עושים את זה??
    תודה! :)

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא פשוט לשנע עוגה כזאת, אבל יש שתי אופציות: האופציה הראשונה היא לשנע את העוגה לפני ההרכבה ולהרכיב אותה לאחר שמגיעים ליעד. זו האופציה הבטוחה יותר אבל היא לא תמיד מתאפשרת. האופציה השנייה היא העברת העוגה בשלמותה לאחר ההרכבה (כמו שאני עשיתי). אם את בוחרת באופצייה השנייה חשוב להקפיד להעביר שיפוד מייצב לאורך כל העוגה כמו שהסברתי ולתת לה להתייבש לפחות למשך הלילה לפני ההעברה, על מנת שתהיה כמה שיותר יציבה. חשוב להניח אותה בתוך ארגז ולקשור אותו בחגורת בטיחות. אח"כ נוסעים לאט ובזהירות ולא נושמים רוב הנסיעה. שיהיה בהצלחה ומזל טוב על החתונה.

      מחק
  6. היי מור.
    רציתי לדעת האם בצק הסוכר יכול לשרוד לילה במקרר ( כאשר הוא כבר מצפה את העוגה ) או בחוץ, או שעדיף לצפות את העוגה ביום האירוע ? תודה רבה
    מיכל

    השבמחק
    תשובות
    1. הי מיכל,
      כמו שרשמתי בפוסט, הבצק מחזיק מצויין מחוץ למקרר ודווקא עדיף לצפות את העוגה לילה לפני על מנת שהציפוי יתקשה ויתייצב. אם זה עניין של יום או יומיים, לא מומלץ להכניס את העוגה המצופה למקרר כי הבצק תופס לחות ולא מתייבש ולכן עדיף עדיף לשמור מחוץ למקרר.

      מחק
  7. הי מור
    כל הכבוד, ותודה על הפירוט!
    אני שבועיים לפני החתונה (שלי:)ובדיוק שברתי את הראש איך לגשת לזה..
    המון תודה, וסחתיין עלייך:)
    דנה

    השבמחק
  8. אני מודה מכל הלב על הפירוט המפורט אך אני רוצה להכיו עוגה בטעם תפוז או כל עוגה לבנה איזה מתכון מתאים

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      מתכון העוגה שפירסמתי הוא עוגה לבנה פשוטה (תופין או טורט). אם בא לך על טעם וניל קלאסי פשוט תשמיטי את הלימון ותוסיפי תמצית וניל במקום.
      אם בא לך טעמי תפוז, פשוט תחליפי את הלימון במתכון לתפוז.
      בהצלחה :)

      מחק
  9. שלום
    קודם כל תודה רבה ממש מסודר
    יש לי שתי שאלות
    1- איך אפשר להפוך העוגות לטעם שוקולד??
    2- האם אפשר לחצות העוגה ולמלא בקרם מסויים ? רעיונות לקרם מילוי שלא ממש בשכבה עבה כדי שלא אתקשה בציפוי הסוכר

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הייתי מציעה פשוט לחפש באינטרנט מתכון לעוגת תופין שוקולד ולהכין אותה באותן כמויות.
      לגבי מילוי הקרם, לא הייתי ממליצה לחצות את העוגה. זה הופך את כל הסיפור לפחות יציב ובעל נטייה להתפרק. הייתי מציעה למרוח שכבת קרם עבה יותר בין העוגות (מה שיוצר סוג של מילוי). לגבי רעיונות לקרם, יש אינספור אופציות, מגנאש עד לקצפת פשוטה. תלוי כמובן בעמידות הנדרשת. אני בחרתי בקרם חמאה כי הוא לא מתקלקל בקלות ויכול להחזיק לילה או שניים בטמפרטורת החדר (לא בעונת הקיץ, אלא אם כן העוגה נמצאת בחדר ממוזג).
      בהצלחה :)

      מחק
  10. היי
    תודה רבה נל כל ההסברים
    רוצה לעשות עוגה ב 3 שכבות אני מתכוונת לסיים אותה ולהרכיב ביום האירוע בבוקר עוד שבועיים
    האם אפשר לסיים אותה בשעות צהריים ולשמור בקוםסאת קרטון עד שעה 8 או 9 בערב ?
    אם כן לא יהרס לי בצק סוכר ? או יתייבש?

    אם לא מה הם רעיונות האחסון ?

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      כמו שרשמתי בפוסט, אין שום בעיה להכין את העוגה אפילו יום מראש כולל ציפוי הסוכר. רק חשוב לשים לב שמשתמשים בחומרים שיכולים לסבול שהייה של לילה מחוץ למקרר מבלי להתקלקל.
      בהצלחה :)

      מחק
  11. היי,
    תודה על כל הפירוט הנפלא.
    האם תוכלי לתת מתכון לעוגה ובעיקר לקרם מקשר שיכולים לשהות מחוץ למקרר למשך לפחות יממה, בטמפרטורת החדר גם בקיץ? (ושיתאימו כמובן להכנת עוגת קומות מעוצבת...)

    השבמחק
    תשובות
    1. הי אנאבל,
      המתכונים שצירפתי מתאימים בדיוק למטרה הזאת.
      אבל בכל זאת, בקיץ הישראלי הייתי ממליצה על שהייה מחוץ למקרר של לא יותר מלילה (כמובן בחדר ממוזג).

      מחק
  12. הייי
    רציתי לדעת אם יש קרם פרווה כמו הקרם חמאה ומה המתכון שלו
    אני מעוניינת להכין עוגה ואני לא יודעת איזה קרם שמים על העוגה שמתחת לבצק סוכר

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      לצערי לא יכולה לחשוב על קרם פרווה שמתאים פה. לגבי הקרם ששמים על העוגה, פירסמתי את המתכון בתוך הרשומה.
      בהצלחה

      מחק