יום שני, 12 במרץ 2012

מחליפים קידומת

או: עוגת ממתקים ליום הולדת של גדולים


עוגת ממתקים


ביום שישי האחרון החצי השני שלי החליף קידומת והתחיל את העשור הרביעי של חייו.


ציון דרך חשוב? אני לא בטוחה, במיוחד לאור העובדה שגיל הוא רק מספר (מצטערת על הקלישאה, אבל אני מסכימה לחלוטין עם הקביעה הזו). אני מאמינה שגילו  האמיתי של אדם נמדד רק בהתאם לתפיסתו העצמית וממש לא עפ"י קביעת מדד רנדומלי לזמן, כפי שאנחנו תופסים אותו. מבין מגוון האנשים שהכרתי במשך השנים, נתקלתי בלא מעט ילדים שהיו בוגרים פי כמה ממרבית המבוגרים בחיי. מאידך, יצא לי לפגוש לא מעט אנשים "מבוגרים" שהיו צעירים ברוחם ובראשם, הרבה יותר מ"צעירים" רבים שאני מכירה.


גיל 30 הוא אולי לא ציון דרך חשוב, אבל הוא בהחלט סיבה טובה למסיבה וכמובן לעוגה. אני בד"כ לא טורחת לחגוג ימי הולדת וכך גם החצי השני שלי. הפעם החלטתי לחרוג ממנהגי ולציין את יום ההולדת של החצי במסיבת הפתעה עם החברים, שהתקיימה ביום שבת אחרי הצהריים במסעדה בתל אביב. כמובן שאין חגיגה בלי עוגה ולכן החלטתי לאפות עבור המאורע עוגת גבינה ושוקולד לבן, שהיא העוגה האהובה ביותר על החצי השני שלי. לאחר לא מעט התעקשויות ושכנועים, הצלחתי לבסוף לשכנע את בעל המסעדה לאפשר לי להביא עוגת יום הולדת.


עוגת ממתקים


בד"כ כשאני מכינה את העוגה הזאת, אני מקשטת אותה בגנאש שוקולד מריר ותלתלי שוקולד לבן שאני מפזרת  מסביב. הפעם הקישוט הקלאסי הזה לא היה נראה לי מתאים לאירוע ורציתי משהו שישקף יותר את אופיו של החצי השני ויתאים יותר לרוח יום ההולדת ה"רציני" הזה. אחרי כמה לבטים ורעיונות, נזכרתי במתכון לעוגת ממתקים שראיתי כאן עם רעיון מקסים לקישוט, שכולל גדר שוקולד המורכבת מחטיף "כיף כיף" וסוכריות עדשים. אני וויתרתי על מתכון העוגה אבל התאהבתי ברעיון הקישוט והחלטתי שאין קישוט מתאים יותר כדי לחגוג יום הולדת 30 עם קריצה לילדות.


את סוכריות העדשים בגרסא המקורית החלפתי בסוכריות גומי צבעוניות, שהן אהבה ישנה של החצי השני שלי. בד"כ אני לא קונה את הסוכריות הללו ולא מעודדת את החצי לאכול מהן בשל כמות צבע המאכל הסינטטי שהן מכילות. הפעם החלטתי לחרוג מהכללים ולהשתמש בסוכריות הכי קיטשיות וצבעוניות שהצלחתי למצוא, כאלו שהיו מחלקים בשקיות ההפתעה בימי הולדת כשהיינו ילדים (כל מי שגדל בשנות ה- 80 זוכר בערגה את שקיות ההפתעה האלו).


עוגת ממתקים


למרות שהעוגה יצאה מאוד יפה, בהיותי פרפקציוניסטית מעצבנת, אני לא הייתי לגמרי מרוצה מהתוצאה. עוגת הגבינה, שהייתה אומנם טעימה להפליא, לא אידיאלית לקישוט מסוג זה משתי סיבות- הראשונה, העוגה נמוכה יחסית ולכן היה צורך לקצר את אצבעות הכיף כיף וגם אחרי הקיצור, העוגה עדיין לא נראתה מספיק מלאה וגדושה. סיבה שנייה היא שדפנות עוגת הגבינה לא תמיד יוצאות חלקות ואחידות, מה שמקשה את הצמדת החטיפים אליהן באופן ישר. בשל כך, לא יכולתי להשתמש בגנאש שוקולד כפי שנדרש במתכון המקורי והצמדתי את החטיפים לדפנות באמצעות שוקולד מומס שמרחתי על גבי דפנות העוגה. מדובר בתהליך לא פשוט ומאוד מלכלך. לקח נוסף הוא להשתמש במיני כיף כיף, שמכילים רק שתי אצבעות ולא בכיף כיף גדול שמכיל 4 אצבעות (כמו שאני השתמשתי). בהתחלה לא חשבתי שזה משנה כי תכננתי לחתוך את האצבעות לאצבעות בודדות- בדיעבד התברר שזה היה רעיון גרוע ביותר- האצבעות נשברו ולא ניתן היה לחתוך אותן בשלמותן. בסוף נאלצתי להשתמש בחטיף השלם, מה שיצר גדר בצורת עיגול לא מושלם.
אלה הלקחים שלי מהעוגה, שהם אומנם שוליים ואף אחד חוץ ממני לא שם לב אליהם, אבל כמו שאמרתי, אני פרפקציוניסטית מעצבנת.

אז לסיכום: מדובר ברעיון מקסים ויפה מאוד לקישוט עוגה. העוגה הזאת פשוט מושלמת ליום הולדת של ילדים (וגם של מבוגרים שהם עדיין קצת ילדים בנפשם), אבל לא עם עוגת גבינה כבסיס. לכן אני מצרפת מתכון לעוגת שוקולית מדהימה עפ"י מתכון של בת דודה שלי. לא ברור כ"כ מי מבנות הדודות שלי המציאה את המתכון הזה, כי כולן לוקחות עליו קרדיט והוא מככב בהצלחה יתרה במגוון ימי ההולדת במשפחה המורחבת שלי. מדובר בעוגה שילדים וגם מבוגרים משתגעים עליה (מניסיון), היא מושלמת לימי הולדת ומתאימה הרבה יותר לקישוט מסוג זה.

את המתכון לעוגת הגבינה עם שוקולד לבן אני מבטיחה להעלות בהזדמנות אחרת.



עוגת ממתקים



עוגת שוקולית וסוכריות
מתאימה לתבנית עגולה בקוטר 24


חומרים לעוגה:
כוס קמח (140 גרם)
כוס סוכר (200 גרם)
כוס שוקולית (140 גרם) (אפשר להמיר חצי כמות באבקת קקאו)
שקית אבקת אפייה
4 ביצים
כוס שמן צמחי (240 מ"ל)
חצי כוס חלב (120 מ"ל)

חומרים לציפוי (אופציונלי):
200 גרם שוקולד מריר/חלב שבור לקוביות או קצוץ
מיכל שמנת מתוקה להקצפה (250 מ"ל)

חומרים לקישוט (אופציונלי):
כ- 23 חטיפי שוקולד (מיני כיף כיף/מיני טים טם)
הערה: נדרשות סה"כ כ- 46 אצבעות שוקולד כדי להקיף עוגה בקוטר 24 ס"מ, אך כדאי לקנות כמה חבילות יותר ממה שצריך. תאמינו לי שזה לא כיף לגלות שחסרות לכם שתי אצבעות ולרוץ לקיוסק בלילה, לבושים בפיג'מה, כדי להשלים אותן (כמובן שזה קרה לי).
שתי חבילות גדולות של סוכריות גומי/עדשים/סוכריות סודה
סרט סאטן/סרט לעטיפת מתנות באורך של שני מטרים לפחות (אופציונלי אבל מומלץ- הסרט מסייע לחזק את גדר השוקולד ושומר על יציבות העוגה)


אופן ההכנה:
הכנת הציפוי: מניחים את השוקולד בקערה. בסיר קטן מרתיחים את השמנת המתוקה. לאחר הרתיחה, יוצקים את השמנת על גבי השוקולד ומערבבים היטב עד לקבלת תערובת מבריקה ללא גושים. את התערובת מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר למשך 8 שעות לפחות (מומלץ להכין יום מראש).
הכנת העוגה: לתוך קערה גדולה מנפים קמח, שוקולית ואבקת אפייה. מוסיפים את הסוכר ומערבבים בעזרת מטרפה. מוסיפים את השמן והחלב ומערבבים אותם לתוך התערובת. מוסיפים את הביצים אחת ואחת וטורפים היטב עד לקבלת בלילה אחידה ללא גושים. את הבלילה מכניסים לתבנית קפיצית בקוטר 24 ס"מ ואופים 35-45 דקות בתנור שחומר מראש לטמפרטורה של 180 מעלות. כדי לבדוק שהעוגה מוכנה, נועצים במרכזה קיסם. אם הקיסם יוצא עם פירורים לחים, העוגה מוכנה. אם הוא רטוב, אופים כ- 10 דקות נוספות. מצננים את העוגה היטב (רצוי במקרר לשלוש שעות לפחות). לאחר הקירור ניתן לחתוך את החלק העליון של העוגה על מנת ליישר אותה טרם הנחת הקישוט.
קישוט העוגה: לאחר שהציפוי התקרר, מעבירים אותו לקערת המיקסר ומקציפים עד לקבלת קצף יציב (הקרם צריך להיות מעט קשה יותר ממרקם של קצפת). את הקרם מורחים בעזרת מרית או סכין על גבי כל העוגה, כולל השוליים (מומלץ להשאיר בצד כמות קטנה של קרם למקרה הצורך). לאחר מריחת הקרם מצמידים לשוליים את אצבעות השוקולד ומיד קושרים את הסרט מסביב לעוגה על מנת להצמיד את אצבעות השוקולד ולמנוע מהן ליפול. מפזרים את הסוכריות על גבי העוגה עד לכיסוי מוחלט של כל פני שטח העוגה. מקררים מספר שעות בטרם ההגשה על מנת שהעוגה תתייצב.










18 תגובות:

  1. מזל טוב לבן זוג!
    נראית עוגה כיפית ומשמחת!
    ועשית חשק לשמוע על עוגת הגבינה שמתחבאת שם בפנים...:)

    השבמחק
  2. העוגה פשוט מקסימהההההההההההההה
    כולם אוהבים את עוגת השוקולית - ילדים ומבוגרים, ואת לקחת אותה ושידרגת אותה לגמרי
    מקסים מקסים מקסים

    השבמחק
  3. תודה רבה
    אני מבטיחה להעלות את המתכון לעוגת הגבינה בקרוב

    השבמחק
  4. את גירסת העדשים/m&m's אני מכירה ואף הכנתי, אבל ממש אהבתי את השימוש בג'לי בינז, זה נראה כאילו יש המון המון בלונים קטנים על העוגה. איזה יופי!

    השבמחק
    תשובות
    1. הי מור,
      תודה רבה, ממש כיף לשמוע
      סוכריות הג'לי נבחרו רק כי חתן השמחה משתגע עליהן, אבל הן בהחלט היו תוספת מיוחדת לעוגה

      מחק
  5. האם ניתן בקלות לחתוך את העוגה ולחלק לאורחים? האם היא יפה ומוצלחת רק כשהיא שלמה..? אני שואלת כדאי לדעת האם ניתן לחתוך ועדיין להצליח לאכול בצורה הגיונית?

    השבמחק
    תשובות
    1. באופן די מפתיע, העוגה נחתכת מאוד בקלות וכל פרוסה עומדת בפני עצמה בצורה מושלמת. הרעיון הוא להשתמש באצבעות שוקולד בגודל מיני ולהדביק שתי אצבעות בכל פעם לכדי גדר שלמה. בעת החיתוך פשוט חותכים בין כל שתי אצבעות (כלומר, בין כל חטיף שלם וכך החטיפים נותרים בשלמותם). באופן זה גם מתקבלות פרוסות בגודל אחיד.לגבי הסוכריות, הן נותרות על העוגה גם בעת החיתוך משום שהן דבוקות לקרם. לאחר החיתוך, כל אחד יכול להחליט אם לאכול את הסוכריות או להוריד אותן.

      מחק
  6. תודה על התשובה המפורטת והברורה. אבל חשבתי שצריך למלא את הבריכה בהרבה הרבה סוכריות, לא רק בשכבה אחת שצמודה לקרם, כדי שתראה גבוהה ומרשימה. לא ככה?

    השבמחק
    תשובות
    1. את בוחרת את כמות הסוכריות לפי טעמך. אני דווקא השתמשתי בשכבה דקה מאוד וזה עדיין היה נראה גדוש ומלא. בכל מקרה, גם אם תשתמשי בכמה שכבות של סוכריות ויהיו סוכריות שייפלו מהעוגה בזמן החיתוך, זה לא ישפיע על המראה הסופי של הפרוסות משום שעדיין תישאר כמות מכובדת של סוכריות שיידבקו לקרם. אם את רוצה לראות עוד דוגמאות, פשוט תירשמי עוגת סוכריות בגוגול ותקבלי מגוון של תמונות שיוכלו לסייע לך.

      מחק
  7. מאד אהבתי. התמונה הזו מסתובבת ברחבי הרשת. נחמד לדעת של מי היא
    גירסה מאד מוצלחת.

    השבמחק
  8. מאד נהנתי מהפוסט

    השבמחק
  9. אפשר להכין את העוגה בל שוקולית?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      ניתן להמיר את השוקולית בקקאו באותה כמות. באופן זה העוגה תצא מרירה יותר ואולי פחות מתאימה לילדים

      מחק
  10. היי , נראה לך שאני יכולה להכין את העוגה ולהקפיא אותה כמה ימים ואז להוציא להפשיר ולקשט באותו היום ?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם לומר את האמת, מעולם לא הקפאתי עוגה מכל סוג שהוא ולכן אני לא יודעת לומר לך איך היא מתנהגת אחרי הפשרה. את יכולה לקחת את הסיכון, בגדול לא נראה לי שתהיה בעיה.
      קחי בחשבון שהעוגה הזאת נורא פשוטה ומהירה להכנה ולכן אני לא רואה טעם להקפיא. התהליך שאורך זמן הוא דווקא הקישוט. מה שאני הייתי מציעה זה לאפות את העוגה ערב לפני (הכנה פשוטה של כמה דקות) ולשים אותה במקרר עד לשימוש (העוגה יכולה להחזיק בקירור יום או יומיים).
      בהצלחה :)

      מחק
  11. איך אפשר להפוך העוגה לעוגת וניל?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי רימה,
      האמת היא שאין שום דרך להפוך עוגת שוקולד לעוגת וניל. מדובר בשתי עוגות שונות לחלוטין.
      הייתי מציעה לחפש באינטרנט מתכון לעוגת וניל או עוגת תופין ופשוט לקשט אותה באותו האופן.
      בהצלחה :)

      מחק