יום חמישי, 27 בדצמבר 2012

הבראוניז הכי טעימים בעולם

או: בראוניז קלאסיים

בראוניז קלאסיים


אני חייבת להודות שיש לי יחסי אהבה-שנאה עם בראוניז. על פניו, מדובר בעוגה עם המון שוקולד, המון חמאה ובטעם עמוק ומריר של שוקולד, ממש כמו שאני אוהבת. לכאורה מדובר בעוגה המושלמת בשביל שוקוהליסטית כמוני. אז זהו, שזה ממש לא מובן מאליו. היו לי כ"כ  הרבה חוויות רעות עם העוגה הזאת, עד כדי כך שבמשך הרבה מאוד שנים לא הסכמתי כלל לאפות אותה ולא ניסיתי מתכונים חדשים. לצערי, יצא לי לחוות לא מעט בראוניז מרירים מדי על גבול השרופים, בראוניז יבשים מדי שסובלים מאפיית יתר ולא עוברים בגרון, בראוניז מתוקים עד כדי בחילה ועוד ועוד חוויות רעות. חוויות שגרמו לי להאמין שמדובר בעוגה מיותרת וממש לא טעימה. אני בטוחה שכל מי שהתנסה בבראוניז גרועים יכול להבין על מה אני מדברת. בראוניז גרועים הם ממש ממש גרועים!

אבל מצד שני, וכאן הגענו כבר ליחסי האהבה שלי עם העוגה הזאת, בראוניז טובים הם ממש ממש טובים! הסוד הוא פשוט למצוא את המתכון המנצח ואת שיטת האפייה המדוייקת. המתכון שאני מפרסמת כאן הוא המתכון הטוב ביותר שיצא לי לפגוש עד היום. ותאמינו לי שניסיתי המון סוגים. המון. המתכון הזה מנצח את כולם בלי תחרות בכלל. כמובן שמדובר במתכון המנצח של מאפיית BAKED הנמצאת הרחק בברוקלין והפכה למפורסמת בכל העולם, בזכות הבראוניז המושלמים האלו. אם אתם נמנים עם חובבי הבראוניז, אתם בטח כבר מכירים אותו.

בראוניז קלאסיים

ההיסטריה סביב הבראוניז האלה החלה לאחר שאופרה ווינפרי המליצה עליהם בתוכנית שלה תחת הקטגוריה Oprah's favorite things. בין לילה המאפייה הקטנה ועלומת השם הזאת הפכה לסנסציה בינלאומית ולמוקד עליה לרגל. כולם רצו לטעום את הבראוניז המדוברים. לאחר ההיסטריה והפרסום המיידי, הגיע כמובן הספר הראשון של המאפייה שנשא את השם הפשוט BAKED וגם הוא הפך להצלחה מסחררת, בין היתר בזכות המתכון לבראוניז המפורסמים (מדובר בספר יפה ומומלץ ביותר). למרות הכל, אני עדיין נותרתי ספקנית ולא ניסיתי את המתכון מתוך האמונה שאני שונאת בראוניז. מה שגרם לי בכל זאת לחשוב שאולי מדובר במתכון שווה במיוחד זו העובדה שמישל, בעלת הבלוג המוצלח brown eyed baker פרסמה אותו עם המלצות חמות. מכיוון שמדובר באחת האופות המוכשרות ברשת, החלטתי שמה שטוב מספיק בשבילה, טוב מספיק גם בשבילי והחלטתי לנסות. מהשנייה שהבראוניז האלה יצאו מהתנור, שכחתי את כל מה שאני יודעת על בראוניז ופשוט התאהבתי בדבר המושלם והשוקולדי הזה. פשוט גן עדן של שוקולד בכל ביס.

אז אם עדיין לא ניסיתם או שגרתם במאדים בשנים האחרונות ואתם לא מכירים את המתכון הזה, הגיע הזמן לעשות היכרות. בהחלט מתכון שווה להחזיק בארסנל המתכונים הקבוע שלכם. אני כבר זוכרת אותו בעל פה.

בראוניז קלאסיים

באופן מפתיע, מדובר במתכון בסיסי, פשוט ביותר, שכולל מרכיבים שרובנו מחזיקים בבית באופן קבוע. אין צורך בידע מוקדם באפייה כדי לצלוח אותו ולקבל תוצאה מושלמת. ההכנה פשוטה מאוד (אפילו לא מפעילים את המיקסר), אבל חשוב להקפיד על שני כללי זהב חשובים. הכלל הראשון הוא לגבי הקמח. כמו בכל עוגה אחרת, גם כאן חשוב להקפיד על עיבוד מינימלי של הקמח לתוך הבלילה, על מנת לשמור על המרקם הנימוח של הבראוניז. עיבוד יתר יניב בראוניז יבשים וקשים וזו ממש לא המטרה. חשוב להקפיד על ערבוב עדין ומהיר של הקמח, רק עד לקבלת בלילה אחידה ולא שנייה אחת מעבר לכך. הדגש השני הוא לגבי האפייה. כאן העניין קצת יותר מסובך היות וכל תנור הוא טיפה שונה. ההבדל בין בראוניז רכים ופאדג'יים לבין עוגה קשה ויבשה הוא ממש כמה דקות של אפייה. לכן חשוב מאוד להימנע מאפיית יתר ואפילו עדיף להוציא את הבראוניז לפני שאתם חושבים שהם מוכנים. אולי בפעם הראשונה שתכינו אותם, לא יתקבלו בראוניז במרקם המושלם, אבל אחרי הניסיון השני אתם כבר תלמדו להכיר את התנור שלכם ותקבלו תוצאה הרבה יותר טובה ומדוייקת.

 
בראוניז קלאסיים



בראוניז קלאסיים מבוסס על מתכון מהבלוג brown eyed baker
מתאים לתבנית פיירקס בגודל 22X33 ס"מ

חומרים:
175 גרם קמח (כוס ורבע)
כפית מלח
20 גרם קקאו (2 כפות)
300 גרם שוקולד מריר
200 גרם חמאה
כפית אבקת נס קפה (רצוי מגורען)
100 גרם סוכר לבן (חצי כוס) *
120 גרם סוכר חום (חצי כוס) *
5 ביצים
2 כפיות תמצית וניל (איכותית!)

אופן ההכנה:
מניחים בקערה את השוקולד המריר ואת החמאה. ממיסים במיקרוגל עד להמסה מוחלטת. מערבבים מעט בעזרת מטרפה. מוסיפים לתערובת את שני סוגי הסוכר ואת הווניל ומקציפים היטב בעזרת מקצף היד, עד שהסוכר נמס מעט והתערובת מתקררת. מוסיפים את הביצים אחת אחת ומערבבים לאחר כל ביצה, עד שהיא נטמעת לחלוטין בתערובת. לתוך הקערה מנפים את הקמח ואת הקקאו. מוסיפים את אבקת הקפה ואת המלח ומערבבים רק עד לקבלת תערובת אחידה (חשוב להקפיד על עיבוד מינימלי). את התערובת שופכים לתוך תבנית פיירקס משומנת היטב ואופים בתנור שחומם לחום של 170 מעלות למשך כ- 30 דקות. חשוב מאוד לא לאפות יתר על המידה ואם יש לכם ספק, עדיף להוציא את הבראוניז לפני שנראה לכם שהם מוכנים. ניתן לבדוק בעזרת קיסם לאחר כ- 25 דקות אפייה- אם הקיסם יוצא רטוב לחלוטין, אופים עוד כ- 4-5 דקות. אם הקיסם יוצא עם פירורים רטובים, הבאוניז מוכנים וניתן להוציא אותם. מצננים היטב (מומלץ המקרר לשעה לפחות) וחותכים לריבועים.


* במתכון המקורי יש שימוש בכוס של סוכר לבן וכוס של סוכר חום (2 כוסות סוכר סה"כ) ומתקבלת תוצאה מתוקה מאוד. מכיוון שאני אוהבת את הטעם המריר בבראוניז החלטתי להפחית את כמות הסוכר בחצי והגעתי לבמתיקות מאוזנת ולא עזה מדי. השינוי לשיקולכם ולפי טעמכם האישי.


בראוניז קלאסיים





 

25 תגובות:

  1. יואווא! דמייני שיש פה סמיילי עם לבבות בעיניים
    מסכימה לגמרי לגבי כמה קל להרוס בראוניז, אבל אין כמו בראוניז טובים! אני חייבת לנסות
    תמונות הורסות

    השבמחק
  2. תודה על המתכון - הפוסט היה כ"כ משכנע שעשיתי אותם היום! יצא נהדר! אכן קלאסיקה בהתגלמותה! מתי את פותחת עמוד בפייסבוק :-) ?

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף לשמוע...
      כולם שואלים אותי על פייסבוק. חייבת להודות שלא התחברתי בכלל לכל העניין הזה..אבל אולי מתישהו גם אני אשבר ו"איאלץ" להצטרף :)

      מחק
  3. אוייש כמה שהם נראים מושלמים!

    השבמחק
    תשובות
    1. הם היו מושלמים במיוחד עם הקפה של היום בבוקר :)

      מחק
  4. אוי, זה נראה... רגע. אני הולכת לחשוב שניה על סופרלטיב מתאים. אל תחזיקי את הנשימה, זה עלול לקחת לי כמה זמן. בואי נסתפק ב"וואו" בינתיים, טוב? טוב.

    השבמחק
  5. מאדדדדדדדד אוהבת בראוניז, ודווקא אוהבת לנסות מתכונים שונים, כי כל פעם מתקבל משהו קצת אחר (וככה לא משעמם לי)
    ככל שאני אוהבת מאפים עם שוקולד, אני לא אוהבת שוקולד כמו שהוא כי אני אוהבת מתוק. אז אני חושבת שדווקא אעדיף את הכמות המקורית של הסוכר כי שלא יצא לי מריר מדי

    הם ניראים אגב באמת במרקם הנכון!!

    השבמחק
    תשובות
    1. זה באמת רק עניין של טעם..אני דווקא מעדיפה את המתוקים שלי קצת פחות "מתוקים" אז אני אוטומטית מפחיתה בסוכר. האמת שיוצא מצוין גם לפי המתכון המקורי. במיוחד עם את חובבת מתוקים שהם מתוקים :)

      מחק
  6. אכן נראה מעולה ואם אפשר שאלה: בידיי תמצית וניל של nielsen massey האם לשים 2 כפיות? (פשוט נראה לי המון) תודה !

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      אני לא מכירה את החברה הספציפית שאת מציינת אבל אני מניחה שמדובר בתמצית וניל אמיתית כמו שצריך ולא התמצית הסינטטית הנוראית :) בכל מקרה, הכמות היא לא גדולה ולא משתלטת בטעם. 2 כפיות נותנות רק את הארומה המיוחדת של הווניל ופחות את הטעם הדומיננטי. הייתי ממליצה לנסות פעם אחת לפי הכמות במתכון ואם מתקבל טעם דומיננטי מדי עבורך, כמובן שאין שום בעיה להפחית או להשמיט לחלוטין.

      מחק
    2. (סליחה שפתחתי קודם נושא חדש) אז שוב תודה ורק רציתי לומר שגם אני בעד שתפתחי פייסבוק :)

      מחק
  7. תודה רבה על התשובה המהירה, מחר מכינה !

    השבמחק
  8. היי,
    נראה מעולה! לא הבנתי האם הקצפת את הביצים בעת הוספתן לשוקולד-חמאה-סוכר או שמספיק רק לערבב במטרפה?
    תודה רבה!

    השבמחק
    תשובות
    1. אין צורך בהקצפה כלל וכל התהליך נעשה במטרפת יד רק לשם איחוד המסה. זה מה שהופך את ההכנה לפשוטה ומהירה כ"כ.

      מחק
  9. המתכון נראה מעולה וגם אני חששתי תמיד מאפיית בראוניז, ולמרות זאת ניסיתי את המתכון..
    לצערי לב העוגה לא היתה מוכנה אך כל המסגרת כן, דבר שגיליתי לאחר הוצאת העוגה, וזו הבעיה שלי בכל פעם שאני מנסה להכין בראוניז...
    המגבלות הידועות-
    התנור ישן מאד (דירת סטודנטים) וללא מעלות מוגדרות- משמע לחום בינוני אני שמה על חום 6-7 מתוך 9-10.
    העוגה היתה כחצי שעה בתנור, למרות שהתנור בדרך כלל מהיר (מפתיע)
    בעיה נוספת- הגשתי ופרסתי את העוגה חצי שעה אחר כך, בלי זמן מנוחה במקרר, ולכן כל האמצע פשוט נשפך ממנה..
    אשמח להצעות לשיפור לפעם הבאה, כי המסגרת היתה טעימה להפליא!!

    למען הגילוי הנאות- הסרתי את ההיקף של העוגה (שהיתה מוכנה) והכנסתי לתנור לזמן נוסף מה שהניב עוגה טעימה!!
    ועדיין.. מה לא בסדר? מה אפשר לעשות כדי שהעוגה תצא שלמה מוכנה?
    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      לצערי נשמע שאת צריכה להחליף תנור. אפייה לא אחידה בד"כ מעידה על בעיה בתנור והפתרון הכי מתבקש הוא תנור חדש.
      אבל בכל זאת, הייתי מציעה לנסות לאפות את הבראוניז בתוכנית טורבו (עם מאוורר), בחום נמוך יותר ואולי להוסיף עוד כמה דקות לאפייה. מהתיאור שלך נשמע שאת פשוט מוציאה אותם לפני שהם מוכנים ולכן כדאי להכניס את הקיסם למרכז העוגה כדי לבדוק האם המרכז מוכן ואולי לנסות לאפות בתבנית זכוכית (ולא מתכת).
      בנוסף, אם אין זמן לחכות לקירור מלא של הבראוניז בתנור, ניתן להכניס אותם למקפיא על מנת לזרז תהליכים.
      בהצלחה!

      מחק
  10. שמרתי את המתכון ורק עכשיו הכנתי...
    מתכון נהדר וקטלני :)
    בהחלט הבראוניז הטובים שהכנתי.
    תודה!

    השבמחק
  11. תודה על התגובה המהירה!
    היקף העוגה היה מוכן לגמרי, ופחדתי שיותר מדי זמן יגרום לייבושו, למרות שהמרכז לא היה מוכן..
    השתמשתי בתבנית חד פעמית על רשת.. אולי זכוכית זה באמת רעיון..
    יכול להיות שאם הייתי מחכה ומקררת את העוגה המרכז היה מתייצב?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם את אומרת שהמרכז היה נוזלי לחלוטיין ונשפך החוצה, לדעתי הוא היה לא מוכן לחלוטין. אני בספק אם הצינון היה יכול לייצב אותו. אולי תנסי לאפות קצת "יותר מדי" ואז לחתוך את השוליים היבשים ולהגיש רק את המרכז (את השוליים שחתכת ניתן לפורר ולקפיא- זה מעולה על גלידה או כפירורים לעוגה).

      מחק
  12. היי, המתכונים שלך מדהימים לחלוטין!! לא צריך אב' אפייה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי רותם,
      אין צורך באבקת אפייה. כל הרעיון בבראוניז טובים הוא שהם דחוסים ושוקולדיים ולכן אין צורך בשום חומרי התפחה.

      מחק