יום שישי, 16 במרץ 2012

סוף שבוע חורפי

או: מרק עגבניות ואורז


מרק עגבניות


אחרי שבועיים של מזג אויר אביבי שפקד אותנו ללא התראה, נראה כי החורף חזר לביקור וכנראה יישאר איתנו במהלך כל סוף השבוע. מבחינתי זה מבורך כי אני ללא ספק בנאדם של חורף, באופן הכי קיצוני שאפשר להעלות על הדעת. אני מאוהבת בכל מה שקשור לחורף- מהאוכל החורפי ועד לבגדים, מהגשם והקור ועד לריח והצבע של החורף. במיוחד אני אוהבת את הקור ואת האווירה האפרורית. אני יודעת שזה מוזר, אמרו לי את זה כבר כמה פעמים. בעוד שרוב האנשים סובלים בתקופה זו מ"דיכאון חורף", אני פשוט בעננים...שום דבר לא גורם לי להרגיש יותר טוב מאשר יום גשום, אפרורי, מעונן וקר. הימים הכי יפים בעיניי הם הימים בהם פותחים את התריסים בבוקר ויש באוויר ריח של גשם וצבעים אפורים של חורף. מצד שני, ימים קיציים ושטופי שמש מדכאים אותי לחלוטין ובזמן שרוב האנשים מבלים בים, אני מסרבת לצאת מהמיטה ולהתרחק מידי מהמזגן. מה אני יכולה לעשות? אני לא כמו כולם, או כמו שהחצי השני שלי נוהג לומר, הכל אצלי תמיד חייב להיות הפוך.


הבעיה עם אנשים של חורף שחיים בישראל היא שאנחנו לעולם לא מסופקים מהחורף הישראלי הדי קייצי ויבש שנהוג פה. לא השנה- השנה החורף פשוט מושלם- סוער, גשום, קר וקרוב ככל האפשר לחורף אמיתי, כמו שחורף אמור להיות. ויסלחו לי כל אוהבי הקיץ, אבל מה אתם מבינים? החורף שולט!!!! אז בהתאם לאווירה החורפית שצפויה לשמחתי להישאר איתנו גם בסוף השבוע, החלטתי להכין מרק ביתי מחמם ומנחם, כזה שישלים באופן מוחלט את האווירה החורפית ששוררת בחוץ. וגם כי צריך משהו שיחמם וינחם אותנו בין האזעקות והריצות לממ"ד (כן, אני מתגוררת בדרום).


מרק עגבניות



מרק עגבניות הוא פרדוקס די רציני- מצד אחד זה ללא ספק מאכל של חורף (אני לא מכירה הרבה אנשים שמסוגלים לדמיין לעצמם הכנת מרק באמצע הקיץ הישראלי), מצד שני עגבניות הן בכלל פרי של קיץ. למרות שאני מאוד אוהבת לבשל עם עגבניות טריות, בחורף אני לא מרבה לקנות אותן וכמעט שלא משתמשת בהן בבישול שלי בצורתן הטרייה. העגבניות שקונים בחורף במרבית הסופרים הן קמחיות וחסרות טעם ועלולות אפילו להרוס טעם של אוכל שבושל עימן. לכן בחורף אני מעדיפה להשתמש בעגבניות משומרות באיכות טובה (תוצרת MUTTI למשל). אך כמו לכל כלל, גם כאן יש יוצא מן הכלל והוא מרק העגבניות, שדווקא יוצא נשכר משימוש בעגבניות של חורף. אני לא יודעת מה בדיוק הסיבה, אבל עגבניות טריות של חורף (כאלו שקונים בכל סופר), מניבות מרק עגבניות טעים יותר מאשר עגבניות מקופסא. אני מסווגת את העניין הזה כאחד הסיפורים המוזרים שלא ניתן להסביר כמו משולש ברמודה, המפלצת מלוך נס ותצפיות של עב"מים.

יש מגוון רחב של מתכונים למרק עגבניות, כל אחד עם רמת מורכבות שונה. המרק הזה הוא המרק הבסיסי, הפשוט ביותר, שאפילו מאותגרי בישול רציניים יצליחו להכין בלי שום בעיה. בניגוד למתכונים אחרים, לשם הכנת מרק זה אין צורך לצלות את העגבניות, אלא רק לקלף ולטחון אותן. קילוף העגבניות נעשה לאחר חליטה שלהן והוא ממש פשוט ומהיר. אל תוותרו עליו, אחרת יתקבל מרק בעל מרקם פחות נעים עם חתיכות של קליפות שנתקעות בשיניים. זה באמת החלק הכי מסובך במתכון וגם הוא לא ממש מסובך. רשימת המצרכים היא מאוד בסיסית ומורכבת מדברים שרובנו מחזיקים דרך קבע במזווה, כך שאין צורך אפילו לבקר בסופר. הירקות בהם אני משתמשת כבסיס למרק הם סלרי, בצל וגזר, שזה השילוב הכי מוצלח מבחינתי אבל אפשר לגוון לפי מה שיש בבית. בנוסף, אני אוהבת להוסיף למרק הזה אורז לבן, שתורם גם לטעם וגם למרקם, אבל גם כאן ניתן לגוון לפי מה שאוהבים ולפי מה שיש בבית ולהחליף בעדשים, קינואה, גריסים או כל דגן אחר. צריך רק לקחת בחשבון שזמן הבישול ישתנה בהתאם לדגן- אורז לבן דורש זמן בישול של כ- 10 דקות, כך גם העדשים, קינואה דורשת בישול של כ- 15 דקות וגריסים דורשים זמן בישול ארוך יותר של כ- 25 דקות (ובפינתנו הגיע זמן לשון- גריסים הם מלשון זכר ולא מלשון נקבה, כמו שמקובל בד"כ לחשוב). ניתן גם לוותר לחלוטין על התוספת אבל אז יתקבל מרק דליל יותר ופחות משביע.

המתכון המקורי הגיע מאמא של החצי השני שלי, אצלה גם טעמתי את המרק בפעם הראשונה והתאהבתי בו אהבת נצח מלגימה ראשונה. אני חייבת לציין שזה אחד המרקים האהובים עליי ביותר בעולם והוא מככב אצלי במטבח כבר שנים רבות. בתקופת החורף אני מכינה אותו לפחות אחת לשבועיים. לצערי, החצי השני שלי לא אוהב את המרק הזה, בטענה שיש לו טעם של סלט מטבוחה חם ולכן אני מכינה אותו רק לעצמי. זה ממש לא מבאס אותי כי זה אומר שנשאר יותר מרק בשבילי...

מרק עגבניות


מרק עגבניות ואורז

חומרים:
5-6 עגבניות בגודל בינוני (במשקל של קילו בערך)
2 גבעולי כרפס חתוכים דק (לשמור את העלים)
2 גזרים חתוכים דק
בצל בינוני חתוך דק
3 כפות אורז לבן/קינואה/עדשים/גריסים
רבע כוס שמן זית
כף רסק עגבניות
כפית סוכר
מלח ופלפל


אופן ההכנה:
מנחים את העגבניות בקערה ושופכים עליהן מים רותחים לשם חליטתן (החליטה מקלה על תהליך הקילוף של העגבניות). ממתינים מספר דקות. בינתיים חותכים את הירקות. לאחר מספר דקות מוציאים את העגבניות החלוטות מהמים ומקלפים אותן בעזרת סכין. לאחר קילוף העגבניות טוחנים אותן במעבד מזון. ניתן לוותר על מעבד המזון (לי אין בבית) ולמחוץ את העגבניות בידיים, עד לקבלת מרקם מרוסק (בזהירות כי זה קצת מלכלך). בסיר בינוני מחממים את שמן הזית ומטגנים את הירקות החתוכים (בצל, כרפס וגזר) כ- 10 דקות על אש בינונית. מדי פעם מערבבים את הירקות על מנת שלא ידבקו לסיר וישרפו. לאחר שהירקות מתרככים מעט, מוסיפים את רסק העגבניות ומטגנים למשך דקה נוספת. לאחר כדקה מוסיפים לסיר את העגבניות המרוסקות, מערבבים ומביאים לרתיחה. ביינתיים מרתיחים כליטר מים בקומקום ולאחר שרתחו, מוסיפים אותם לסיר. מתבלים בכפית סוכר ובמלח ופלפל לפי הטעם. מביאים לרתיחה ומבשלים עם מכסה סגור למחצה למשך כ- 10 דקות. לאחר 10 דקות של בישול מוסיפים את האורז הלבן (מומלץ לשטוף אותו מעט לפני, על מנת להיפטר מהעמילן). מבשלים כ- 10 דקות נוספות עם מכסה סגור למחצה. בתום הבישול קוצצים את עלי הכרפס ומוסיפים אותם למרק.
מגישים חם.


שיהיה לכולנו סוף שבוע שקט וחמים עם קערת מרק מתחת לפוך ושייפלו עלינו מהשמיים רק טיפות של גשם!!







2 תגובות:

  1. וואיייייי מהרק נראה פשוט נהדר!
    אני מהחובבים המושבעים של מרקים, וזה כולל בקיץ(!)
    כן, כן, אין לי שום בעיה לאכול מרק נהדר כזה גם בקיץ כאשר המזגן פועל לו בעליזות

    ספל מרק כזה שהבחוץ יורד גשם והרוח שורקת - כייף גדול!

    השבמחק
    תשובות
    1. גם החצי השני שלי הוא חובב מרקים מושבע ואין לו שום בעיה לשתות מרק גם בשיא הקיץ. עד עכשיו חשבתי שהוא עומד לבדו במערכה אבל נחמד לדעת שיש אנשים נוספים שהם מחובבי הז'אנר...:)

      מחק