יום רביעי, 29 בפברואר 2012

הארוחה הכי חשובה ביום הכי חשוב

או: לחם בריוש בתוספת חמאה מתוקה



לחם בריוש


חברה שלי התחתנה אתמול. החתונה היתה מדהימה ומושלמת מכל הבחינות- מהאולם, עד האוכל, השמלה, המוזיקה וכל שאר הפרטים הקטנים שתרמו לאווירה המושלמת והקסומה. מסיבת החתונה היתה סופו של יום מפרך וארוך שהתחיל מוקדם בבוקר וכלל עיצוב שיער, איפור, צילומים וסגירות אחרונות של הפרטים הקטנים.  כמלווה אחראית של הזוג ביום חתונתם, לא יכולתי שלא לצייד אותם במגוון של מתוקים תוצרת בית כדי שיתרמו למצב הרוח במהלך היום וגם ישתיקו מעט את הרעב מבלי להכביד מדי. בנוסף למתוקים, אי אפשר שלא לפתוח את היום בארוחת בוקר מפנקת ומלאת פחמימות, על מנת להעלות את רמות האנרגיה לקראת היום הארוך.

אם כבר בארוחת בוקר מפנקת עסקינן, מה יכול להיות מושלם יותר מתוספת של לחם בריוש טרי שמוגש עם חמאה בטעמים מתוקים של קינמון ותאנים? בריוש הוא שם כללי למאפים צרפתיים במגוון טעמים מתוקים או מלוחים שהבסיס שלהם הוא בצק הבריוש. מדובר בבצק שמרים עשיר שמכיל כמות גדולה של חמאה וביצים והוא אחד הבצקים הצרפתיים הקלאסיים. מבצק הבריוש מכינים בד"כ לחמניות בריוש שנאפות בתבנית ייעודית שיוצרת את המראה הקלאסי והיחודי של הלחמניות המפורסמות. הפעם, במקום הלחמניות הקלאסיות החלטתי להכין כיכר של לחם בריוש שאפיתי בתבנית אינגליש קייק. התוצאה הייתה מדהימה והתקבל לחם עשיר ואוורירי במרקם המזכיר מרקם של חלה אך עשיר יותר ומפוצץ בטעמים מדהימים של חמאה. בהחלט התחלה טובה ליום גדוש חוויות.


לחם בריוש


המתכון הינו מתכון קלאסי לבצק בריוש ואפשר לאפות ממנו לחמניות קלאסיות או למלא אותו במגוון מילויים מתוקים או מלוחים. את הבצק לשים במיקסר חשמלי באמצעות וו הלישה. אם אין ברשותכם מיקסר חשמלי הייתי ממליצה לוותר על המתכון משום שמדובר בבצק רטוב, שומני וממש לא נוח ללישה בידיים. מעבר לכך, ההכנה אינה מסובכת כלל אך היא אורכת זמן רב. הבצק מכיל כמות נכבדת של ביצים וחמאה ולכן דורש זמני מנוחה והתפחה ממושכים. את הבצק יש להכין יום מראש ולהניח לתפיחה במקרר למשך הלילה. חשוב להקפיד על 3 התפחות כנדרש ועל זמני התפחה ממושכים לשם קבלת תוצאה אופטימלית.

אז אם יש לכם זמן ואתם מעוניינים לפתוח יום של כיף בארוחת בוקר מפנקת תאפו את הלחם הזה, תשתדכו לו את החמאה המתוקה ובכך קיבלתם את התוספת המושלמת לארוחת בוקר ישראלית מסורתית של ביצים, גבינות וסלט ירקות.



לחם בריוש




לחם בריוש
מניב לחם גדול בתבנית אינגליש קייק סטנדרטית


חומרים:
300 גרם קמח
12 גרם שמרים טריים (כרבע חבילה)
3 ביצים
150 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות
כפית מלח
40 גרם מים חמימים
30 גרם סוכר


אופן ההכנה:
בקערה קטנה מניחים את השמרים עם המים החמים ומערבבים. מניחים בצד ל- 10 דקות עד להמסה של השמרים. חשוב להקפיד על טמפרטורת המים- את הטמפרטורה בודקים באמצעות הכנסת אצבע לקערת המים. המים צריכים להיות נעימים למגע ולא חמים מדי.
לתוך קערת המיקסר מנפים את הקמח ומוסיפים את הסוכר, המלח והביצים. מערבבים מעט ומוסיפים את תערובת השמרים והמים. לשים במהירות בינונית למשך 5 דקות. מנקים את דפנות הקערה, מוסיפים חצי מקוביות החמאה ולשים כשתי דקות. מוסיפים את שאר החמאה ולשים למשך 10 דקות במהירות בינונית עד לקבלת בצק אחיד וחלק. לאחר תום הלישה מכסים את קערת המיקסר בניילון נצמד ומניחים להתפחה ראשונה בטמפרטורת החדר למשך 3 שעות. לאחר 3 שעות מכים בבצק התפוח באגרופים ומוציאים ממנו את כל האוויר. מכסים שוב את הקערה בניילון נצמד ומכניסים להתפחה שנייה במקרר למשך הלילה. למחרת, מוציאים את הבצק ומניחים אותו על משטח עבודה מקומח. לשים מעט את הבצק בידיים ומקפידים להוציא ממנו את כל האוויר. מעצבים את הבצק לצורת גליל באורך התבנית ומניחים בתבנית אינגליש קייק מרופדת בנייר אפייה. מכסים את התבנית במגבת ומניחים להתפחה שלישית בטמפרטורת החדר למשך 3 שעות. לאחר התפיחה, אופים את הלחם בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 170 מעלות למשך כ- 45 דקות, עד שהלחם זהוב וריח החמאה מתפשט בכל הבית. מוציאים את הלחם מהתבנית ומניחים אותו על רשת להצטננות. מצננים למשך 15 דקות לפחות לפני הפריסה.
הלחם הכי טעים חם והוא במיטבו ביום ההכנה. למחרת, הלחם מתייבש והוא הרבה פחות טעים אבל ניתן להכין ממנו את הפרנץ' טוסט הכי טעים שאכלתם, או סתם לייבש אותו בתנור/בטוסטר.
מומלץ לאכול עם חמאה והכי טעים לאכול עם חמאה מתוקה בטעמים שונים.

אני צירפתי ללחם חמאה בטעם קינמון וסוכר חום וחמאה בטעם תאנים. ממש מביך לקרוא לזה מתכון אבל בכל זאת צירפתי את החומרים ואופן ההכנה של החמאה. כמובן שניתן לגוון לפי מה שאוהבים (לדוג' קליפת לימון, קליפת תפוז, אבקת קפה, ריבות בטעמים שונים וכו').

חמאות בטעמים
חמאה מתוקה בטעמים שונים- התוספת המושלמת לבריוש הקלאסי


חמאת קינמון וסוכר חום

חומרים:
50 גרם חמאה רכה מאוד
חצי כפית קינמון
כפית גדושה סוכר חום
קורט מלח

אופן ההכנה:
בקערית קטנה מערבבים היטב את כל החומרים עד לקבלת תערובת הומוגנית ובעלת צבע אחיד. אם החמאה קשה מדי לערבוב, ניתן להכניס את התערובת למיקרוגל למשך 10 שניות לשם ריכוך החמאה.


חמאת קינמון
חמאת קינמון




חמאת תאנים

חומרים:
50 גרם חמאה רכה מאוד
3-4 כפיות ריבת תאנים
קורט מלח

אופן ההכנה:
בקערית קטנה מערבבים היטב את כל החומרים עד לקבלת תערובת הומוגנית ובעלת צבע אחיד. אם החמאה קשה מדי לערבוב, ניתן להכניס את התרובת למיקרוגל למשך 10 שניות לשם ריכוך החמאה.


חמאת תאנים
חמאת תאנים

5 תגובות:

  1. כמה זה יפה! נראה כמו אייקון של לחם!
    נראה גם טעים ביותר...יאמי..

    השבמחק
  2. הבריוש פשוט נראה מעלף!
    מאד מאד אוהבת מאפי שמרים, ובוודאי שאוהבת בריוש - והכי כייף לאכול אותו בתוספת חמאה (כאילו ואין וב מפסיק חמאה חחחח)
    החמאה המתוקה עם הקינמון היא בכלל שחיתות נהדרת!

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני מטורפת על בריוש מכל הסוגים
      הלחם הזה הוא בהחלט מוצלח, במיוחד עם חמאה
      לפעמים שחיתות זה דבר טוב...
      ממש כיף לשמוע את המחמאות

      מחק
  3. נראה מתכון מעולה, רק שאני לא רואה שכתבת את כמות השמרים.. אני מנחשת שזה משהו כמו כפית וחצי, אבל הייתי רוצה לדעת בוודאות :)

    השבמחק
    תשובות
    1. הי מורן,
      את צודקת, באמת לא שמתי לב ששכחתי לציין ברשימת המרכיבים את השמרים. תודה רבה על הערה.
      הוספתי במתכון- הכמות היא 12 גרם של שמרים טריים וזו אכן כמות של כפית וחצי. אם את משתמשת בשמרים יבשים אז יחס ההמרה הוא 1:3 (במתכון הזה נדרשת כמות של כף שמרים יבשים).
      מקווה שעזרתי ואם יש לך שאלות נוספות את מוזמנת לשאול אותי.
      אשמח לשמוע תגובות אחרי שתאפי את הלחם...:)

      מחק