יום חמישי, 16 בפברואר 2012

when life gives you lemons

או: עוגת לימון בחושה



עוגת לימון


יש משהו בלימונים שמייצג בעיני את החורף. למרות שהיום כבר ניתן להשיג את הפרי הזה במשך כל השנה, הוא עדיין מקושר אצלי לחורף, אפילו יותר מתפוזים.

בחצר בית הוריו של החצי השני שלי יש עץ לימונים יפייפה שמניב כל חורף לימונים מדהימים, ריחניים ומלאי מיץ. העץ הזה משתנה משמעותית עם עונות השנה ומייצג בעיני את נפלאות הטבע המיטבם- באביב העץ מפיץ ריחות משכרים של יסמין שתמיד מעוררים אצלי זכרונות ילדות מחג הפסח וחגיגות המימונה. עם תום האביב ותחילת הקיץ העץ מתחיל לשנות את צבעו והופך מירוק לחום ועליו מתחילים לנשור עד שהוא מתייבש לחלוטין. בסתיו העץ מתחיל להתעורר שוב לחיים, משנה את צבעו ומתחיל להניב לימוני בוסר. עד אמצע החורף העץ גדוש כולו בפרי וענפיו כבדים ממשקל הלימונים העסיסיים. לנוכח המראה השופע של העץ אני לא יכולה להתאפק מלקטוף שקית עמוסה בלימונים טריים בכל שבוע.


עוגת לימון


כשאני מגיעה הביתה עם השלל אני מניחה את הלימונים בסלסלה על שולחן האוכל וחושבת מה להכין מהם. לאחר מספר שבועות בהם הכנתי לימונים כבושים (עליהם כתבתי בפוסט זה), קדירת עוף עם לימונים ואפילו לימונצ'לו, השבוע החלטתי להכין מהם עוגת לימונים בחושה- מבחינתי העוגה המרעננת הרשמית של החורף. אני מאוד אוהבת עוגות בחושות. מדובר בעוגות פשוטות ומהירות, שתמיד מספקות ניחוח של אפייה ביתית ונחמה מיידית. מנגד, החצי השני שלי אדיש לגמרי לעוגות מסוג זה, במיוחד כאשר הן מכילות פרי כלשהו.

הבעיה היחידה היא שפרוסת עוגה אחת אף פעם לא מספיקה לי ותמיד כשאני מכינה עוגה בחושה יוצא שאני אוכלת חצי ממנה כבר באותו היום ואת החצי השני אני בד"כ מחסלת למחרת. העניין הזה יוצר בעיה לאור העובדה שעוגות מסוג זה מכילות בד"כ כמות רבה מאוד של שומן (חמאה או שמן). לאור כך החלטתי למצוא מתכון שיפחית את כמות השומן ובאותו זמן יניב עוגה עסיסית ורכה, כמו שעוגה בחושה צריכה להיות. המתכון הזה הוא התוצאה הטובה ביותר שהצלחתי להגיע אליה והוא ממש לא התפשרות על הטעם והמרקם. המתכון אומנם לא דיאטטי או אפילו דל שומן אבל הוא מקצץ את כמות השומן ביותר מחצי וזה מספיק טוב בשבילי. בניגוד לעוגה בחושה קלאסית שבה מערבבים יחד את כל החומרים ואופים, העוגה הזאת דורשת קצת יותר השקעה ויש צורך להקציף בנפרד את הביצים וזה קצת ניג'וס. חוץ מזה אני מבטיחה שהעוגה ממש פשוטה והתוצאה בהחלט שווה את המאמץ הנוסף שמשקיעים בה.



עוגת לימון



עוגת לימון חורפית
מתאימה לתבנית אינגליש קייק סטנדרטית

חומרים:
100 גרם חמאה רכה
150 גרם סוכר
4 ביצים מופרדות לחלבונים וחלמונים
גביע יוגורט (250 מ"ל)
גרידת לימון משני לימונים
מיץ מלימון אחד
280 גרם קמח (2 כוסות)
חצי שקית אבקת אפייה (ככפית וחצי)

אופן ההכנה:
בקערת המיקסר שמים את החלבונים עם מחצית מכמות הסוכר ומקציפים במהירות גבוהה למשך כ- 10 דקות עד לקבלת קצף בינוני (מה שנקרא גבעות רכות). מעבירים את החלבונים לקערה נקייה ומניחים בצד. בקערת המיקסר מקציפים יחד את החמאה הרכה והסוכר הנוסף כ- 5 דקות במהירות בינונית עד לקבלת קצף בהיר ותפוח מעט. עוצרים את המיקסר ומנקים את הדפנות הקערה. מוסיפים לקערת המיקסר את החלמונים, גרידת הלימון, היוגורט ומיץ הלימון. ממשיכים להקציף עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים לתערובת את הקמח ואבקת האפייה ומקפלים ידנית לתוך התערובת. לאחר הוספת הקמח יש להמנע מערבוב יתר שיניב עוגה קשה ויבשה. מקפלים לתערובת את קצף החלבונים בעדינות רבה, רק עד שהוא נטמע בתערובת (יותר קל לקפל בהתחלה חצי מכמות הקצף ורק אח"כ להוסיף את החצי שנותר). גם כאן יש להימנע מעיבוד יתר.
את התערובת מעברים לתבנית אינגליש קייק מרופדת בנייר אפייה ואופים כ- 40 דקות בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות. על מנת לוודא שהעוגה מוכנה נועצים קיסם למרכז העוגה. על הקיסם צריכים להתקבל פירורים לחים (אם הקיסם יוצא רטוב, אופים כ- 5 דקות נוספות).
את העוגה המוכנה מחלצים מהתבנים ומניחים להצטננות על רשת.
הכי טעים חם.



2 תגובות:

  1. צהריים טובים.
    הבלילה מתאימה לאפייה של רק תבנית אינגלשקייק אחת?
    לפי הכמויות נראה שמתאים לשתי תבניות..לא?
    דבר נוסף, האם ניתן להחליף את החמאה בחצי כוס שמן?
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      הבלילה מתאימה לתבנית אינשגליש קייק אחת אבל לא מהסוג החד פעמי, אלא מהסוג הרחב יותר. אם מדובר בתבנית חד פעמית שהיא צרה יותר, הבלילה בהחלט מתאימה לשתי תבניות.
      אין שום בעיה להמיר את החמאה בשמן. חצי כוס זו הכמות המתאימה. אפשר אפילו להמיר בשמן זית ואז מתקבלת עוגה ארומתית יותר, אבל לא כולם אוהבים.

      מחק