יום שני, 4 ביוני 2012

לא על הלחם לבדו

או: סלט חיטה מתקתק


סלט חיטה


באופן כללי, אני ממש לא טיפוס של סלטים. אני יותר בכיוון של שוקולד, בצקים ופחמימות מכל הסוגים.

יש סטריאוטיפ מאוד לא מבוסס מציאות שקשור בנשים וסלטים. סלט נתפס כ"אוכל של בנות" וההנחה היא שכל הנשים הן צרכניות נלהבות של סלטים מכל הסוגים. כולנו מכירים את הסיפור על הבחורה שיושבת בדייט ראשון ומזמינה סלט, במטרה להרשים את מי שיושב מולה. אני לא בטוחה מה מקור הסטריאוטיפ הזה, אבל אני חייבת לומר שאני לא מכירה אפילו בחורה אחת שכל מה שהיא אוכלת במסעדות ובדייטים זה סלט, בטח שלא מתוך כוונה להרשים. לא רק זאת, אני לא מכירה אפילו גבר אחד שיתרשם מבחורה שמזמינה סלט בדייט ראשון, למרות שהיא רעבה מתה. בנקודה זו חשוב לי להדגיש שהבעיה שלי היא לא עם נשים שבוחרות לאכול סלטים. הבעיה שלי היא עם התפיסה שמקשרת אכילת סלט עם ציפייה מגדרית הקשורה באופן מעוות לעדינות נשית, כפי שהיא נתפסת באופן הסטריאוטיפי שלה, למרות שאין לה כל אחיזה במציאות.

אני והחצי השני שלי דוגמא חיה לחוסר אחיזתו במציאות של הסטריאוטיפ הזה. מבחינתי סלט ירקות זה אחד הדברים הכי מיותרים שאפשר לאכול. זה בעיקר בזבוז של נפח קיבה ושל זמן חיתוך יקר מפז, שהיה יכול להיות מנוצל להכנה של "אוכל אמיתי". לעולם לא תתפסו אותי מזמינה מנה של סלט במסעדה או אפילו בבית קפה כשעוצרים לארוחה קלילה. אני תמיד אעדיף להזמין כריך או מאפה, או כל דבר אחר ממשפחת הפחמימות. החצי השני שלי הוא ההיפך הגמור ממני. הוא נהנה מאוד מסלטים ואין לו שום בעיה להקדיש את הזמן ולשקוד על החיתוך המושלם שלהם. אבל מה שהכי מוזר בעיניי זה שלפעמים אפילו יש לו חשק לסלט. מה זה חשק לסלט?? חשק לשוקולד או ללחם אני יכולה להבין, אבל חשק לסלט זה משהו שנשגב לחלוטין מבינתי.


סלט חיטה

אז בגדול הבנתם מדוע אני לא מגדירה את עצמי כטיפוס של סלטים. אבל בכל זאת, משהו מהחצי השני שלי כנראה נדבק בי. למרות שזה עדיין לא האוכל האהוב עליי בעולם, למדתי בשנים האחרונות לאכול סלטים ואפילו להנות מהם (לפעמים). למרות הטרנפורמציה החלקית, אני עדיין לא אבזבז זמן בחיתוך של ירקות לסלט וזו לעד תהיה אחריותו של החצי השני שלי. אם הוא לא יטרח על הכנת סלט, אין שום סיכוי שאני אעשה זאת בעצמי. רוב הזמן החצי השני מכין סלט ירקות פשוט, בסיסי, רק עם ירקות ורוטב פשוט של לימון ושמן זית. לסלט "משודרג" הוא מוסיף לפעמים בורגול או קופסאת טונה משומרת. יוצא בסדר, אבל לא מצויין. כמו כל דבר אחר בבישול, גם סלט יכול להיות רק בסדר, או שבעזרת כמה שיפורים קלים, הוא יכול להיות מצויין (עד כמה שסלט יכול להיות מצויין).

המתכון הזה לסלט חיטה מתקתק הוא מתכון מצויין. מתכון שאפילו שונאי סלט יאהבו (באחריות). הוא משלב חיטה מבושלת עם ירקות טריים שמוסיפים לו רעננות, פירות יבשים שמוסיפים לו מתיקות עדינה ואגוזים קלויים, שנותנים לו קראנצ' מעניין. הסלט מבוסס על מתכון של עומר מילר, שהוא ללא ספק אחד השפים היותר מוכשרים באיזור. לא רק שהוא נושא את דגל האוכל הישראלי ומאמין גדול באוכל מקומי, אלא הוא גם כותב מוכשר ופשוט תענוג לקרוא את רשמיו על אוכל, על מסעדנות ועל החיים בכלל. כמובן שזה לא מזיק שבנוסף להכל, הוא גם חתיך הורס. ההשראה להעלות מתכון לסלט הגיעה מהבלוג עם השם המקסים אז מה את עושה כל היום? בעקבות הפוסט הזה עם שני מתכונים מדהימים לסלט. המתכונים והתמונות המדהימות עשו לי חשק למצוא את המתכון המנצח שלי לסלט המושלם.

סלט חיטה

כמו שאמרתי, המתכון הזה מבוסס על מתכון של עומר מילר, אבל אני הורדתי והוספתי לו מרכיבים בהתאם לטעמי. גם המתכון שלי הוא בגדר המלצה בלבד ואתם יכולים להוסיף לו ולהשמיט ממנו כל מה שבא, בהתאם למה שאוהבים ולמה שיש בבית. זה היופי בגלגול של מתכון- הוא יכול להתחיל בצורה מסויימת ולהסתיים בצורה אחרת לחלוטין.


סלט חיטה



סלט חיטה מתקתק

חומרים לסלט:
חצי כוס חיטה לא מבושלת
1 פלפל צהוב חתוך לקוביות
1 פלפל כתום חתוך לקוביות
1 פלפל אדום חתוך לקוביות
2 בצלים ירוקים חתוכים לטבעות
חצי כוס חמוציות מיובשות  (אפשר להמיר בכל פרי יבש אחר)
חצי כוס שקדים טבעיים קלויים (אפשר להמיר בכל אגוז אחר)

חומרים לרוטב:
כף סילאן (אפשר להמיר בדבש)
כפית חרדל
כף רכז רימונים (אפשר להמיר בסויה)
מיץ מחצי לימון
שליש כוס שמן זית
מלח ופלפל שחור לפי הטעם (אם משתמשים בסויה אין צורך להוסיף מלח)

אופן ההכנה:
בישול החיטה: שמים את החיטה בקערה עם מי ברז ומשרים למשך שעתיים לפחות או במקרר למשך הלילה (לא חייבים להשרות את החיטה טרם הבישול, אבל ככה למדתי מסבתא שלי לבשל חיטה). לאחר ההשרייה מסננים את החיטה היטב ומניחים אותה בסיר עם שפע של מים (כמות מים כמו בבישול של פסטה). לא ממליחים את המים. מביאים לרתיחה ומבשלים כ- 25-30 דקות. לפני שמסירים מהאש חשוב לטעום כדי לוודא שהחיטה אכן מבושלת דיה. מסננים את החיטה ושוטפים במי ברז לקירור. מניחים בצד.
הרכבת הסלט: בצנצת קטנה מניחים את כל חומרי הרוטב ומנערים היטב. מוסיפים את החיטה המבושלת לשאר חומרי הסלט, מוסיפים את הרוטב ומערבבים היטב.

עצה לגבי החמוציות: מומלץ להשרות אותן בקערה עם מים למספר דקות בטרם הוספתן לסלט. ההשרייה מרככת אותן ומונעת מהן להידבק לשיניים בזמן האכילה.


סלט חיטה



מוקדש באהבה רבה לכל שונאי הסלטים באשר הם (גברים ונשים כאחד)...





4 תגובות:

  1. אני דווקא מאדדדדדדדדדדדדדדדדד אוהבת סלטים
    והאמת שאם אני לא אוכלת חסה במשך יומיים רצופים, אני מרגישה שמשהו חסר לי. ממש לא צוחקת.

    ואני מאדדדדדדדדד מתלהבת מהסלט הזה, במיוחד שיש בו גם חמוציות ושקדים - שאני חושבת שזה יופי של שילוב טעמים עם שאר הדברים שהכנסת.

    השבמחק
    תשובות
    1. חשבתי שאת נהנית רק מעוגות ושוקולד. כנראה שצריך גם חסה כדי לאזן...:)

      מחק
  2. קודם כל תודה על הפירגון והלינק! ::))
    אפשר להיות גם טיפוס של בצקים ושוקולד ואז לאזן עם קצת סלט :)
    אני מאד אוהבת סלטים (ומיד אח"כ עוגה!)
    ובמיוחד בגלל שבשם הסלט יש פחמימה וגם רמז למתוק, בטוח שאנסה אותו!
    תמונות מקסימות ביותר

    השבמחק
    תשובות
    1. אני יותר בכיוון של עוגה ואח"כ עוד עוגה, אבל מה לעשות שאנחנו לא חיים בעולם מושלם ויסורי המצפון הם גדולים...היום אני כבר מנסה (והדגש הוא על מנסה) לאזן עם סלט. לפעמים אני גם מצליחה :)

      מחק