יום שישי, 13 בדצמבר 2013

ריח של חורף

או: עוגת שמרים במילוי שוקולד בציפוי פירורי חמאה ושוקולד

 
עוגת שמרים במילוי שוקולד בציפוי פירורים


כשאתם עוצמים את העיניים וחושבים על חורף, מה עולה לכם בראש? אל תגידו לי, אתם ישר חושבים על גשם, מעילים, קור, מטריות...שונאי החורף ישר יתחילו להתלונן על הקור, על צבע השמיים, על סגריריות...אוהבי החורף ישר יתרפקו על הריח, על האויר הקר, על הרעש של הגשם שדופק על החלון...אוי, כמה שאני אוהבת חורף...

כשאני חושבת על חורף, אני ישר חושבת על מאפי שמרים. ישר עולה לי בראש הריח הזה של בצק שמרים שיוצא מהתנור וממלא את הבית ואת הנשמה בריח משכר של חורף. למרות שאני אופה עם שמרים כל השנה, יש משהו ממכר באפייה עם שמרים בחורף. באופן פרדוקסלי, דווקא מזג האוויר הקר, שמקשה על עבודת השמרים, מניב מאפי שמרים טובים יותר. כן, אני יודעת שזה נשמע מוזר, אבל בחורף מאפי השמרים שלי תמיד יוצאים טוב יותר מאשר בקיץ. דווקא בגלל התפיחה האיטית של בצקי שמרים בחורף (בערך פי שניים מהזמן שנדרש בקיץ), מתקבלים מאפי שמרים טובים יותר.

מבחינתי הקישור בין שמרים לחורף קשור גם בהפעלת התנור, שמחמם היטב את הבית. וכמובן קשור גם בתוצאה החמימה והטרייה שמתקבלת, וכבר בביס הראשון מחממת לי את הגוף והנשמה..מבחינתי אין תענוג גדול יותר ממאפה שמרים חמים, כוס גדולה של קפה רותח, שמיכת פוף וסרט טוב. תענוג של חורף.

המאפה הזה פשוט במיוחד. הוא לא מצריך התפחה ארוכה מדי, אין צורך ביצירת צורות מורכבות או בהכנת מילוי מסובך. הכי פשוט- בצק שמרים רך רך, ממולא בפירורי שוקולד מריר וחמאה ומעל הכל, שטרוייזל שוקולד נימוח. ממש המאפה המושלם לשבת סגרירית וגשומה שמבלים בבית מול הטלוויזיה, ממש כמו זו המצפה לנו בסוף השבוע הקרוב.


עוגת שמרים במילוי שוקולד בציפוי פירורים


עוגת שמרים במילוי שוקולד בציפוי פירורי חמאה ושוקולד מבוסס על מתכון של מרתה סטיוארט
מתאים לעוגה אחת בתבנית אינגליש קייק


חומרים לבצק:
420 גרם קמח (3 כוסות)
25 גרם שמרים טריים
100 גרם חמאה רכה
ביצה + חלמון
180 מ"ל חלב חמים (3/4 כוס)
כף סוכר
קורט מלח

חומרים למילוי:
150 גרם שוקולד מריר קצוץ
70 גרם סוכר (1/3 כוס)
50 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות קטנות
קורט מלח

חומרים לציפוי:
50 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות קטנות
35 גרם קמח (1/4 כוס)
50 גרם סוכר (רבע כוס)
קורט מלח

אופן ההכנה:
הכנת הבצק: מנפים את הקמח לתוך קערת המיקסר. מוסיפים את השמרים ומערבבים אותם לתוך הקמח. מוסיפים את שאר חומרי הבצק למעט המלח ולשים בעזרת וו הלישה כ- 5 דקות במהירות בינונית. מוסיפים את המלח ולשים כ- 5 דקות נוספות על מהירות גבוהה עד לקבלת כדור בצק חלק ואחיד. מכסים את קערת המיקסר בניילון נצמד ומתפיחים כשעתיים בטמפרטורת החדר (ניתן גם להתפיח במקרר במשך הלילה).
הכנת המילוי: בקערה קטנה מניחים את כל החומרים. מעבדים בידיים עד לקבלת פירורים. מניחים בצד.
הכנת הציפוי: בקערה קטנה מניחים את כל החומרים. מעבדים בידיים עד לקבלת פירורים. מניחים בצד.
הכנת המאפה: מניחים את הבצק שתפח על משטח עבודה מקומח היטב. בעזרת מערוך מרדדים לריבוע בגודל של כ- 40X40 ס"מ. מפזרים מעל מפזרים על הבצק 2/3 מהמילוי. את הבצק מגלגלים לגליל מהודק. את הגליל מעצבים לצרת פרסה (או צורת U) ומגלגלים לצורת בורג הדוק. כדי ליצור צורה מורכבת יותר, תופסים את הבצק בשני הקצוות שלו ומגלגלים בכיוונים מנוגדים. את הבצק מניחים בתוך תבנית אינגליש קייק מרופדת בנייר אפיה. מפזרים על הבצק את הציפוי ואת שארית המילוי. מתפיחים כשעה בטמפרטורת החדר. אופים כ- 30 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות. המאפה מוכן כאשר הציפוי משחים היטב.


עוגת שמרים במילוי שוקולד בציפוי פירורים



שיהיה סוף שבוע חם ומלא בגשם..

 

2 תגובות:

  1. אין כמו עוגת שמרים, ולא רק בחורף :)
    זה הריח הכי כייפי שיש בבית
    אני מאדדדדדדד אוהבת את שילוב הטעמים והמרקמים בעוגה הזאת!!

    (נ.ב. 3 כוסות קמח אמריקאיות הן רק 390 גר, ואצל מרתה אפילו קצת פחות)

    השבמחק
    תשובות
    1. את צודקת לגבי משקל כוסות הקמח.
      אבל הכנתי את העוגה הזאת עם 420 גרם קמח ויצא בצק מצוין, אז זה השינוי הקטן שלי :) יש עוד כמה התאמות שלדעתי מניבים תוצאה טובה יותר.

      מחק