יום שבת, 7 בדצמבר 2013

החיים בשחור ולבן

או: עוגת שוקולד ללא קמח

עוגת שוקולד ללא קמח

כשהיינו ילדים, החיים היו מאוד פשוטים. היו טובים ורעים. אבא ואמא. ילדים ומבוגרים. שוטרים וגנבים. נסיכות ומכשפות. מותר ואסור. שחור ולבן. הכל היה מורכב מניגודים. קונטרסטים. ממש כמו שתינוקות רואים רק קונטרסטים בחודשים הראשונים לחייהם, כך גם ילדים מכירים רק קונטרסטים בשנים הראשונות בחייהם. אין אפור. אין גוונים. אין צבעים אחרים. שחור ולבן. פשוט.

כמובן שככל שמתבגרים, הדברים מתחילים להסתבך. פתאום מגלים שיש בעולם עוד צבעים. וגוונים. הרבה יותר ממה שניתן למנות. לא לכולם יש שם. לא את כולם ניתן לתאר במילים. אבל הם שם. בכל יום. מערערים את תפיסות העולם שאנחנו מכירים. את הדברים שחשבנו שאנחנו יודעים. פתאום אנחנו מגלים שלא בכל מצב ניתן לזהות את הטובים ואת הרעים. את המותר והאסור. לא לכל דבר יש גבולות ברורים. יש גם מצבים אחרים. בחיים של המבוגרים השוטרים לא תמיד תופסים את הגנבים. לא כולם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. בעולם של המבוגרים לפעמים פוגשים אנשים קטנים בגוף של מבוגרים ואנשים גדולים שהם עדיין רק ילדים. בעולם של המבוגרים לא הכל שחור ולבן.

עוגת שוקולד ללא קמח

שלא תבינו שאני מתלוננת. אני דווקא בנאדם של צבעים. אני אוהבת מגוון. מגוון של מרקמים. מגוון של טעמים. מורכבויות. גם באוכל וגם בחיים. אני אוהבת אנשים שהם לא שחור ולבן. אנשים שמצליחים להפתיע אותי. שיש בהם שכבות של צבע. שאי אפשר לסכם אותם בשתי מילים. אני אוהבת מצבים מורכבים. לא בהירים. מהסוג שגורמים לי לחשוב על החיים. על האנשים שמרכיבים את העולם שלי. על המקום שלי. מצבים שגורמים לי לפעמים למצוא את הגבולות שלי. לגלות דברים חדשים על עצמי. חוויות שגורמות לי לגלות צבעים חדשים. שלא ידעתי בכלל שקיימים. 

אבל למרות הכל, נחמד לפעמים להתנחם בדברים שהם כן שחור ולבן. בדברים ברורים. פשוטים. נקיים. דברים כמו העוגה הזאת. שחור ולבן. בלי יותר מדי צבעים או גוונים לא ברורים. בלי טעמים מורכבים. פשוט עוגת שוקולד. אבל מהסוג הטוב. "הטהור". רק חמישה מרכיבים. בלי יותר מדי מורכבויות. שוקולד, ביצים, חמאה, סוכר וקצפת. זהו. שחור ולבן.

עוגת שוקולד ללא קמח

יש מיליון גרסאות לעוגת שוקולד ללא קמח. כמספר האופים, כך מספר הגרסאות לעוגה הזאת. כל אחד מעדיף אותה בצורה קצת אחרת. יש מי שמעדיף אותה בתיבול של תפוז או וניל. יש מי שמעשירים אותה עם אלכוהול, קמח שקדים או שמנת מתוקה. אני דווקא מעדיפה אותה בגרסא "הנקייה" שלה. ללא תוספות טעם. פשוט שוקולד משובח עם טעם עז ומרוכז של שוקולד מריר איכותי, בדיוק כמו שאני אוהבת. כדי למתן מעט את טעם השוקולד, אני מניחה על העוגה שכבה של קצפת ממותקת קלות. בעוגה הזאת אני לא מסתבכת עם זילופים או יישורים של קרם. אני פשוט מניחה שכבת קצפת מרושלת על העוגה. אמרנו פשוט. בלי סיבוכים. בלי מורכבויות.

עוגת שוקולד ללא קמח

ממש כמו הטעם שלה, גם ההכנה של העוגה הזאת פשוטה מאין כמותה. החלק הכי מסובך הוא הפרדת הביצים והקצפת החלבונים. וגם זה לא מסובך במיוחד. רק חשוב לשים לב שמקציפים את החלבונים לקצף רך ומקפלים אותו ידנית לתוך תערובת החלמונים, החמאה והסוכר. זהו, זה כל הסיפור. פשטות במיטבה. דווקא בגלל שמדובר בעוגה פשוטה, שהמרכיב העיקרי שלה הוא שוקולד מריר, חשוב מאוד להשקיע ולהשתמש בשוקולד איכותי. אחוזי הקקאו נתונים לשיקולכם. אני אוהבת טעם של שוקולד מריר ולכן השתמשתי בשוקולד עם 75% מוצקי קקאו. מבחינתי, זה השוקולד שמניב את התוצאה הטובה ביותר. אבל זה באמת עניין של טעם אישי. כל שוקולד מריר שאתם אוהבים יעבוד כאן מצויין. העיקר שיהיה מאיכות טובה.

עוגת שוקולד ללא קמח

לפני המתכון, יש לי רק הערה אחת- לעוגה הזאת יש לה טעם דומיננטי של שוקולד מרוכז ולכן היא מיועדת רק עבור חובבי השוקולד הכבדים. אם אתם לא מחובבי הז'אנר, הייתי מציעה לוותר.



עוגת שוקולד ללא קמח

עוגת שוקולד ללא קמח
מתכון לעוגה בתבנית קפיצית בקוטר 20 ס"מ

 חומרים: 
250 גרם שוקלד מריר שבור לקוביות
100 גרם חמאה מלוחה חתוכה לקוביות
5 ביצים מופרדות לחלמונים וחלבונים
70 גרם סוכר (1/3 כוס)

חומרים לציפוי (אופציונלי):
מיכל שמנת מתוקה להקצפה
2 כפות אבקת סוכר


אופן ההכנה:
מניחים את השוקולד והחמאה בקערה. ממיסים על בן מארי או במיקרוגל (אם ממיסים במיקרוגל, חשוב להיזהר ולהמיס בפולסים על מנת שהשוקולד לא יישרף). מניחים בצד. בקערת המיקסר מקציפים את החלבונים במהירות גבוהה למשך כ- 3 דקות, עד לקבלת קצף רך. את הקצף מעבירים לקערה. מניחים בקערת המיקסר את החלמונים והסוכר (אין צורך לשטוף) ומקציפים במהירות גבוהה במשך כ- 5 דקות עד לקבלת קצף בהיר ותפוח. מוסיפים את תערובת השוקולד והחמאה שהצטננה מעט וממשיכים להקציף עד לקבלת בלילה אחידה. עוצרים את המיקסר. בעזרת מרית מקפלים לתוך התערובת שליש מכמות קצף החלבונים. לאחר שהוא נטמע בתערובת, מוסיפים את 2/3 הקצף שנותר ומקפלים בעדינות לתוך התערובת. את הבלילה שופכים לתוך תבנית אפייה משומנת היטב. אופים בחום של 170 מעלות למשך כ- 30-35 דקות. מוציאים את העוגה המוכנה ומניחים על רשת להצטננות. בשלב זה העוגה צונחת חזרה לגובה המקורי שלה ונשברת. זה בסדר. לאחר שהעוגה הצטננה, מכסים אותה היטב ומכניסים למקרר למשך הלילה (או למשך 6 שעות לפחות).
להכנת הציפוי: מקציפים את השמנת המתוקנה ואבקת הסוכר לכדי קצפת יציבה. לאחר הקירור, מחלצים את העוגה מהתבנית ומורחים מעליה את הקרם, תוך השארת שוליים של כס"מ.

עוגת שוקולד ללא קמח






4 תגובות:

  1. איזה יופי של עוגה :)
    בתקופה האחרונה אני מכינה גם עוגות ללא גלוטן וזה מתכון קל ופשוט :)
    אבל אני אשתמש בשוקולד עם אחוזי קקאו נמוכים - כמו שכתבת עניין של טעם :)

    השבמחק
  2. יצאה לך גבוהה וחתיכה! והפוסט - פשוט מקסים 3>

    השבמחק