יום חמישי, 24 במאי 2012

אני אוהבת שוקולד ועוגות גבינה

או: עוגת גבינה ושוקולד לבן


עוגת גבינה ושוקולד לבן


כמעט לכל אחד שנוהג לבשל יש את המנה שמאפיינת אותו. כזאת שהוא תמיד מתבקש להכין לכל מפגש או ארוחה. לדודה שלי למשל יש את עוגת התפוז הקלאסית שלה, אותה היא מתבקשת להביא לכל מפגש משפחתי. לאמא שלי יש את מנת הסלומון המתוק שהיא מכינה בכל ארוחת חג ללא יוצא מן הכלל, עפ"י צו הקהל. לאחד החברים שלנו יש את מנת הפרגיות בצ'ילי שלו, שהוא נדרש להביא בכל פעם שאנחנו נפגשים לעשות מנגל. לחברה של אמא שלי יש את הסופגניות הכי טעימות בעולם, שפעם היא היתה מקפידה לשלוח אלינו עם הבן שלה בכל חנוכה, במשלוח טרי מהקומה למטה (זה היה בתקופה שעוד היו שכנים אמיתיים). לי יש את עוגת הגבינה ושוקולד לבן שלי. זו ללא ספק העוגה שהכי מאפיינת אותי ואני תמיד מתבקשת להכין אותה לכל מפגש או ארוחה. אתמול הכנתי אותה בשביל סבתא שלי, שביקשה אותה עבור החג. כמובן שעל הדרך הכנתי עוגה נוספת בשבילי, כי בכל זאת שבועות מתקרב ולא ניתן לחגוג אותו בלי הכנה של כמה עוגות גבינה.


 עוגת גבינה ושוקולד לבן

העוגה הזאת היא העוגה הראשונה שהכנתי בחיי והיא גם העוגה האהובה ביותר עליי ועל החצי השני שלי. את העוגה טעמתי  לראשונה כשהייתי בתיכון לאחר שחברה שלי הזמינה אותי לטעום מהקינוחים המדהימים שאמא שלה הכינה לכבוד חג שבועות. כמובן שבהיותי גרגרנית ידועה ובשל העובדה שאמא שלה היא אחת האופות הכי מוכשרות שאני מכירה, הסכמתי מיד להזמנה והקפדתי לטעום מכל מגוון הקינוחים שנשארו מארוחת החג. למרות שכל הקינוחים היו מדהימים וטעימים בצורה יוצאת דופן, העוגה הזאת שבתה את ליבי והתאהבתי בה אהבת נצח ממבט ראשון. מיד לקחתי את המתכון וכבר לאחר מספר ימים הכנתי אותה בעצמי. מאז העוגה עברה מקצה שיפורים נרחב והיא טעימה ומושחתת הרבה יותר מהגרסא המקורית. זו העוגה שהכנתי הכי הרבה פעמים והיום אני כבר מכינה אותה באוטומט, בלי מתכון, בלי לשקול את החומרים ובלי לחשוב יותר מדי. הבטחתי להעלות את המתכון וכעת אני מקיימת.

מדובר בעוגה נימוחה בצורה יוצאת דופן, כזאת שמתמסרת לכל ביס ופשוט נמסה על הלשון. כמו כל עוגת גבינה טובה, העוגה הזאת מכילה גבינת שמנת 30% שומן בלבד. אני לא מאמינה בעוגות גבינה עם גבינות דלות בשומן, מהניסיון שלי הן בד"כ גם דלות בטעם. כמו כן, אין בה אפילו טיפה אחת של קמח, קורנפלור או אינסטנט פודינג, שזה בעיניי בכלל חילול הקודש האולטימטיבי. עוגת גבינה איכותית לא זקוקה כלל למייצבים מסוג זה, שבד"כ גורמים למרקם יבש וגבשושי ולא למרקם נימוח ועדין, כזה שמאפיין עוגת גבינה טובה. כמובן שיש עוגות גבינה יוצאות מן הכלל כמו עוגת ריקוטה, שאפילו מרוויחה מהוספת קורנפלור ומכך שהיא דלת שומן יחסית, אבל זה כבר לפוסט אחר.

בנוסף לגבינת השמנת, בלילת העוגה מכילה גם גנאש שוקולד עם מעט שמנת מתוקה וכמות לא מבוטלת של שוקולד לבן (250 גרם). התוספת הזאת היא שמקנה לעוגה את הייחודיות שלה ומעניקה לה רובד טעמים נוסף, אבל לא דומיננטי ומשתלט. בנוסף, אני נוהגת לצפות את העוגה בציפוי עדין של גנאש שוקולד מריר, מה שמעניק ניגוד לטעמה המתקתק של העוגה ומשלים אותה לכדי הנאה צרופה וצוותאות מושלמת של טעמים.


עוגת גבינה ושוקולד לבן

אני יודעת שאנשים רבים סובלים מפובית עוגות גבינה אפויות. כמעט לכל אחד יש איזשהו זיכרון ישן מעוגה שצנחה, לא נאפתה במלואה, התפרקה ועוד מגוון תרחישי אימה. אמא שלי עד היום מסרבת להכין עוגות גבינה אפויות מתוך הטענה שהן תמיד צונחות. לכל אותם אנשים אני יכולה רק לומר שכמו הרבה דברים אחרים בחיים, גם במקרה של עוגות גבינה אפויות, practice makes perfect. ככל שתתנסו יותר, כך תוכלו לשלוט טוב יותר באומנות הכנת עוגות גבינה. הלוואי שהייתי יכולה לומר שיש לי את הסוד המושלם להכנת עוגת גבינה טובה אבל לצערי אין סודות, אין טריקים ואין גם קיצורי דרך. הסוד היחיד הוא לעקוב אחר המתכון כלשונו, לא לשחק עם המרכיבים והכמויות וכמובן שלא יזיק גם להתפלל...

העוגה הזאת היא באמת עוגה פשוטה מעין כמותה וקשה מאוד לפספס איתה. הכלל החשוב הוא שכל חומרי העוגה צריכים להיות בטמפרטורת החדר ולא קרים מהמקרר. לשם כך חשוב להוציא את החומרים מהמקרר לפחות שעתיים לפני ההכנה (למעט השמנת המתוקה). למרות שהעוגה נראית מסובכת, ההכנה שלה פשוטה ומהירה מאוד. כל מה שצריך זה לערבב את כל החומרים בקערה. אין צורך אפילו ללכלך את המיקסר וכל הערבוב נעשה באופן ידני באמצעות מטרפה. החלק הארוך הוא האפייה והקירור. העוגה הזאת נאפית אפייה ארוכה של שעה ועשרים דקות בחום נמוך מאוד של 140 מעלות.  האפייה האיטית היא שיוצרת את המרקם הנימוח והעסיסי שלה. אין מקום להאיץ או לקצר תהליכים. בנוסף, לאחר האפייה נדרש קירור מוחלט של העוגה מחוץ לתנור ולאחר מכן שהייה של 12 שעות (לפחות) במקרר. העוגה יוצאת מהתנור לפני שהיא אפויה במלואה ולכן יש צורך בקירור ממושך, על מנת שתתייצב באופן מוחלט. העוגה רק משתבחת ככל שהיא שוהה יותר במקרר ובניגוד להרבה עוגות אחרות, ככל שהיא "מתיישנת" כך הטעם שלה הופך למשובח יותר. אני חייבת לציין שהיא נשמרת מצויין אפילו 10 ימים בקירור ולא רק שטעמה לא נפגע, אלא הוא אפילו משתבח. כמובן שיש צורך לכסות אותה היטב, על מנת שלא תתייבש ולא תספח ריחות מהמקרר.



עוגת גבינה ושוקולד לבן

כמו שאמרתי, אין סודות או כשפים להצלחת עוגת גבינה אפויה. אבל בכל זאת, לכל אחד יש את השיטה שלו לאפות עוגת גבינה וגם לי יש את השיטה שלי. טרם האפייה, אני מניחה את התבנית עם העוגה בתוך תבנית ריקה בעלת קוטר גדול יותר, מה שיוצר "טבעת מגן" שמגנה על בלילת העוגה העדינה מחום התנור. בנוסף, אני מניחה בתחתית התנור כלי עם מים רותחים, מה שיוצר אדים שמעניקים לחות לעוגה במהלך האפייה ומונעים את התייבשותה. להגיד לכם שבדקתי אמפירית את כל השיטות האלו ויש לי הוכחות מדעיות שהן אכן עובדות? ממש לא. אבל בכל זאת, ככה תמיד הכנתי עוגות גבינה והן תמיד הצליחו. אם יש לכם שיטה טובה יותר שאליה אתם רגילים, תמשיכו להשתמש בה. אם לא, תנסו את שלי, זה בטוח לא יזיק.

אומנם אין לי סודות להצלחה מובטחת של עוגות גבינה, אבל יש לי עצה חשובה אחת והיא סבלנות. זו בעיניי מילת המפתח בכל הקשור לעוגות גבינה. זו לא עוגה שמכינים לאורחים בלתי צפויים, או כאשר מתעורר צורך מיידי למשהו מתוק. העוגה הזאת מתאימה יותר לסיפוקים שנבנים כתוצאה מציפייה וכמו כל הדברים הטובים, עוגת גבינה זה משהו ששווה לצפות לו בסבלנות. במקרה של העוגה הזאת, ההמתנה ממש, אבל ממש שווה את התוצאה.


עוגת גבינה ושוקולד לבן



עוגת גבינה ושוקולד לבן
מתאימה לתבנית קפיצית בקוטר 24 ס"מ

חומרים לבסיס:
250 גרם ביסקוויטים בטעם שוקולד
100 גרם חמאה מומסת  
קורט מלח


חומרים לבלילה:
700 גרם גבינת שמנת 30%
6 ביצים
40 גרם סוכר
100 מ"ל שמנת מתוקה להקצפה
250 גרם שוקולד לבן


חומרים לציפוי (אופציונלי):
100 מ"ל שמנת מתוקה
100 גרם שוקולד מריר
קורט מלח


לקישוט (אופציונלי): 30 גרם שוקולד לבן


אופן ההכנה: 
מחממים תנור לחום של 140 מעלות. מניחים בתחתית התנור כלי עם מים רותחים לשם יצירת אדים.
הכנת הבסיס: במעבד מזון מרסקים את הביסקוויטים עד לקבלת פירורים דקים. אם אין מעבד מזון, ניתן להכניס את הביסקוויטים לשקית ולדפוק אותם בעזרת מצקת כבדה עד לקבלת פירורים. מעבירים את הפירורים לקערה ויוצקים עליהם את החמאה המומסת. מוסיפים את המלח ומערבבים היטב עד לקבלת תערובת במרקם של חול רטוב. את התערובת מהדקים לתוך התבנית (אם רוצים, ניתן לרפד גם את שולי התבנית, לשם יצירת מראה מרשים יותר). מקפיאים למשך כ- 15 דקות. בינתיים מכינים את הבלילה.
הכנת הבלילה: שוברים את השוקולד הלבן לקוביות ומניחים בתוך קערה. בסיר קטן מחממים את השמנת המתוקה וממש לפני שהיא מגיעה לרתיחה מסירים מהאש (אפשר גם במיקרוגל, רק צריך להיזהר שהשמנת לא תגלוש). את השמנת החמה יוצקים על גבי השוקולד הלבן ומערבבים היטב עד להמסה של כל השוקולד בנוזל. מניחים בצד. בקערה גדולה טורפים את הביצים עם הסוכר עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את גבינת השמנת ומערבבים היטב. מוסיפים את תערובת השוקולד הלבן ומערבבים עד לקבלת בלילה אחידה. הבלילה אמורה להיות נוזלית מאוד. את הבלילה יוצקים בעדינות לתוך התבנית עם הבסיס שקורר במקפיא. את התבנית מכניסים לתוך תבנית נוספת, ריקה, בעלת קוטר גדול יותר (תבנית בקוטר 26 או 28 ס"מ).
אופים למשך שעה ו- 20 דקות עד שהעוגה יציבה בשוליים ורוטטת מעט במרכז.
לאחר האפייה מניחים לעוגה להצטנן במשך כחצי שעה בתוך התנור הכבוי כאשר דלת התנור פתוחה. לאחר כחצי שעה מוציאים את העוגה מהתנור ומניחים מחוץ למקרר למשך כשעתיים, עד שהעוגה מתקררת לטמפרטורת החדר.
הכנת הציפוי: שוברים את השוקולד המריר לקוביות ומניחים בקערה. בסיר קטן מחממים את השמנת המתוקה וממש לפני שהיא מגיעה לרתיחה מסירים מהאש (אפשר גם במיקרוגל, רק צריך להיזהר שהשמנת לא תגלוש). את השמנת החמה יוצקים על גבי השוקולד המריר. מוסיפים קורט מלח ומערבבים היטב עד להמסה של כל השוקולד בנוזל. את תערובת השוקולד יוצקים על גבי העוגה שהתקררה.
לאחר הוספת הציפוי, מניחים את העוגה בתוך כלי סגור ומקררים במקרר למשך 12 שעות לפחות.
הכנת הקישוט (תלתלי שוקולד לבן): מוציאים את השוקולד מהמקרר על מנת שיתרכך מעט (בקיץ מספיקות 15 דקות מחוץ למקרר, בחורף נדרשות אפילו 45 דקות). בעזרת קולפן ירקות מקלפים בעדינות את דופן השוקולד. באופן זה הרצועות מתקפלות לצורת תלתל. את התלתלים מפזרים מסביב לעוגה לאחר שהתקררה היטב במקרר.



עוגת גבינה ושוקולד לבן


    
 חג קציר שמח!!





16 תגובות:

  1. ואו העוגה מהממת!
    והצילומים נהדרים

    השבמחק
  2. העוגה נראת משובחת ביותר.
    נהנתי מאוד לקרוא את הפוסט.
    חג שמח

    השבמחק
  3. נראה מטורף! אני כל כך אוהבת שילוב של גבינה ושוקולד! קלעת לגמרי (:

    השבמחק
    תשובות
    1. זו באמת אחת העוגות היותר מוצלחות, במיוחד לאוהבי השילוב של שוקולד וגבינה

      מחק
  4. העוגה ניראית מדהיםםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם
    אני מאד מאד אוהבת עוגת גבינה עם שוקולד לבן - השילוב הכי טעים, וזאת אחת מעוגות הגבינה הראשונות שהכנתי.

    הצילומים מדהימים לגמרי!

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לנו משהו במשותף- זו גם העוגה הראשונה שאני הכנתי אי פעם!! עד היום היא אחת האהובות עליי ביותר

      מחק
  5. אפשר גם להזמין? :)
    נראית מעולה ואהבתי מאד את הצילומים

    השבמחק
    תשובות
    1. קצת רחוק לעשות אלייך משלוח :)
      אבל בפעם הבאה שתהיי בארץ את מוזמנת לקפוץ לקפה ועוגה...

      מחק
  6. שתהיי בריאה!!
    פוסט מקסים ומסביר פנים, אף פעם לא אפיתי עוגת גבינה ועשית לי חשק!
    התמונות מגרות ממש ובא לי לנגוס את המסך ::))

    השבמחק
  7. נראה פשוט מעולה! גם אני ממש אוהבת את השילוב בין שוקולד וגבינה.

    נטלי

    השבמחק
    תשובות
    1. כשמחמאות מגיעות מהכיוון שלך, זה שווה הרבה...
      תודה :)

      מחק
  8. אני כ"כ הולכת להכין את הגבינה הזו לחג:)

    השבמחק