יום ראשון, 19 באוגוסט 2012

זרעי קיץ

או: לחמניות חלב ודבש עם גבינה ביתית וריבת תאנים מתובלת


לחמניות חלב ודבש


אני שונאת את הקיץ. אני יודעת שאני נשמעת כמו תקליט שבור ולכל האנשים סביבי כבר נמאס לשמוע אותי מתלוננת, אבל אני שונאת את הקיץ!!!

לפחות אני יכולה להתנחם בפירות הנפלאים של העונה המיותרת הזאת. הדובדבנים המדהימים שפקדו אותנו בתחילת הקיץ אומנם הספיקו כבר להיעלם מהשווקים (לא לפני שהספקתי להכין מהם פאי דובדבנים מדהים ועוגה בחושה מנחמת), אבל במקומם התחילו להופיע תאנים נפלאות ועסיסיות, שממלאות היטב את החסך.

להוריו של החצי השני שלי יש עץ תאנים מדהים בחצר הבית שהתחיל בשבועות האחרונים לתת תאנים נפלאות, מתוקות ועסיסיות. עם כל הכבוד לשאר עצי הפרי בגינה שלהם (כולל עץ הלימון המדהים עליו כתבתי בפוסט הזה), עץ התאנים הוא העץ האהוב עליי ביותר. בכל חודש אוגוסט הוא נותן כמות תאנים שהיא פשוט לא הגיונית והוריו של החצי מוקפים בכמויות מטורפות של תאנים, אותן הם מקפידים לחלק באהבה לכל המשפחה. לא להאמין שהעץ הזה נגזם כל שנה בסוף הקיץ, עד שנותר ממנו רק גזע עירום ובמשך השנה הוא גדל לאיטו עד שמגיע למימדים מפלצתיים. הוא גדל עד כדי כך שבשיא הקיץ הוא גבוה בהרבה מגובה הבית ומתפשט ממש לתוך החנייה של השכנים. בסוף הקיץ הוא כבר מגיע למימדים כ"כ עצומים עד שאין ברירה אלא לגזום אותו שוב.


לחמניות חלב ודבש

כמובן שחלק לא קטן מהתאנים הנפלאות האלה הגיע לידיי. בכל ביקור בבית הוריו של החצי בחודש האחרון, אנחנו יוצאים עם שלל שקיות עמוסות בתאנים שאנחנו אוכלים בכל ערב מול הטלוויזיה בהנאה גדולה. אבל אי אפשר בלי להכין מהן ריבה. על האהבה הגדולה שלי להכנת ריבות כבר כתבתי בעבר אז כמובן שזה בלתי נמנע שהתאנים הללו יהפכו לריבה מתובלת ועשירה, שעושה עימן חסד גדול. אמנם ניתן להכין ריבת תאנים פשוטה רק עם סוכר ולימון, אבל לדעתי במקרה של תאנים, יש צורך להוסיף לריבה מעט תיבול, אחרת היא מתקבלת קצת חסרת טעם. אני בחרתי לתבל את הריבה במקלות קינמון ומקל וניל, שמשלימים באופן נפלא את טעמן של התאנים.

את הריבה הזאת הכנתי לארוחת בוקר בשבת האחרונה, ביחד עם גבינה תוצרת בית ולחמניות חלב ודבש חמות מהתנור. זו הייתה ארוחת הבוקר המושלמת כדי לחגוג באופן רישמי את סיומו הסופי והמוחלט של המעבר וההשתקעות המוצלחת שלנו בעיר החדשה.


לחמניות חלב ודבש


לחמניות חלב ודבש
מניב כ- 15 לחמניות קטנות מאוד

חומרים:
500 גרם קמח (3.5 כוסות)
25 גרם שמרים טריים (חצי חבילה)
250 מ"ל חלב חמים (כוס)
ביצה
שתי כפות דבש
כף שמן צמחי
קורט מלח

ביצה טרופה להברשה
שומשום לציפוי

אופן ההכנה:
לתוך קערה מנפים את הקמח. מוסיפים את השמרים ומערבבים מעט עד שהם נטמעים בקמח. מוסיפים את שאר חומרי הבצק ולשים ידנית כ- 10 דקות עד לקבלת בצק אחיד וחלק. את הבצק ניתן להכין גם במיקסר חשמלי באמצעות וו הלישה. במקרה זה מספיקות כ- 5 דקות של לישה. מכסים את הבצק במגבת ומתפיחים כשעה עד להכפלת הנפח. לאחר ההתפחה מניחים את הבצק על משטח עבודה מקומח מעט. מוציאים ממנו את האוויר וחותכים אותו ל- 15 עיגולים שווים (כ- 50 גרם כל עיגול). את העיגולים מגלגלים לכדי כדור חלק ומניחים על גבי תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. חשוב להקפיד על מרווחים גדולים בין הלחמניות משום שהן תופחות מאוד. מכסים במגבת ומתפיחים שנית למשך כ- 40 דקות. בטרם האפייה מברישים את הלחמניות בביצה טרופה ומפזרים מעליהן מעט שומשום. אופים כ- 15 דקות בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 200 מעלות.

לחמניות חלב ודבש



ריבת תאנים מתובלת

חומרים:
ק"ג תאנים טריות שטופות היטב וחתוכות לרבעים
350 גרם סוכר (כוס ו- 3/4)
חצי כוס מים
שני מקלות קינמון
מקל וניל
מיץ מחצי לימון

אופן ההכנה:
בסיר גדול שמים את הסוכר והמים. מבשלים על אש גבוהה למשך כ- 5 דקות תוך כדי ערבוב עד להמסה של הסוכר. מוסיפים את התאנים ואת מקלות הקינמון. בעזרת סכין חדה מגרדים את גרגירי הוניל מתוך המקל ומוסיפים לסיר. מוסיפים גם את מקל הוניל המרוקן ומערבבים היטב. מבשלים על אש בינונית נמוכה למשך כ- 20 דקות. חשוב לערבב מדי פעם על מנת שהריבה לא תישרף בתחתית.

לחמניות חלב ודבש

לאחר כ- 20 דקות בישול, מוסיפים את מיץ הלימון ומבשלים כ- 10 דקות נוספות. מניחים לריבה המוכנה להצטנן מעט בסיר ולאחר מכן מעבירים אותה לצנצנות זכוכית מעוקרות.

לחמניות חלב ודבש


גבינה ביתית

חומרים:
4 גביעי אשל
גביע שמנת חמוצה
קורט מלח

שתי כפות דבש/סילאן להמתקה (אופציונלי)

אופן ההכנה:
מניחים את הגביעים בתוך סיר גדול (לא מסירים מהגביעים את המכסה). מוסיפים לסיר מי ברז עד שהם מכסים 3/4 מגובה הגביעים. מרתיחים את המים וממשיכים לבשל את הגביעים כ- 15 דקות לאחר ההרתחה. מסירים מהאש. מרפדים מסננת פסטה עם מגבת מטבח נקייה. מוציאים את הגביעים מהסיר, מסירים מהם את המכסים ושופכים את תכולתם לתוך המסננת. מוסיפים קורט מלח ומערבבים היטב. מכסים היטב במגבת ומניחים במקרר למשך כשעה עד 12 שעות להוצאת המים והתגבשות הגבינה.

לחמניות חלב ודבש

בסוף התהליך מתקבלת גבינה רכה וטרייה המזכירה בטעמה גבינת ריקוטה. על מנת לתבל את הגבינה ולהפוך אותה למתוקה מעט, ניתן לזלף מעליה כ- 2 כפות של סילאן או דבש.



הדרך המושלמת להתחיל שבת נינוחה של מנוחה וחוסר מעש, אחרי שבועות ארוכים של סידורים, ארגזים, קידוחים וניקיונות.


לחמניות חלב ודבש


14 תגובות:

  1. במשפט מסכם - רשומה נהדרת!
    הלחמניות נראות חבל"ז ולפי המתכון אני בטוחה שהן רכות וטעימות!
    אני מקנאה בך על ריבת התאנים:)
    אני כל כך אוהבת תאנים שאני אף פעם לא מצליחה להכין מהן כלום, אני פשוט אוכלת אותן
    לחמניות עם גבינה ביתית וריבת תאנים - נשמע סוף הדרך.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה :)
      הלחמניות באמת מאוד רכות ומעט מתקתקות- מושלמות לריבה ביתית

      מחק
  2. וואו נראה מעולה! ואפילו קטפתי לי כמה תאנים ביום שישי, יש מצב שהם יהפכו לריבה עכשיו...
    שאלה לגבי קטיף תאנים - אני הייתי תחת הרושם שצריך לקטוף תאנים רק כשהן נהיות סגולות כהות, אבל אני רואה בתמונות ששלך עדיין ירוקות, אבל הבפנים אכן נראה בשל לגמרי. זה קשור אולי לזנים שונים של תאנה? או שסתם הטעו אותי...?

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי מה שאני יודעת, זה עניין של זנים. התאנים על העץ של הורי החצי לא הופכות לסגולות, אלא נשארות ירוקות גם כאשר הן בשלות לחלוטין. לעומת זאת, בשווקים מוכרים תאנים שהן אכן סגולות ואם תשימי לב תגלי שיש להן טעם מעט שונה מהתאנים הירוקות. העצה שלי היא פשוט לקטוף אחת, לפתוח אותה, ואם היא נראית בשלה אז פשוט לטעום.

      מחק
  3. עץ תאנים פרטי! וואו - חלום! זה פרי פשוט מושלם. ובכלל עם הגבינה והלחמניות, אפשר להתעלף! פוסט מקסים ::))

    השבמחק
  4. הכל נראה מעולה :-)

    שאלה לגבי הרתחת גביעי הפלסטיק- האם הם עמידים להרתחה? לא נמסים?
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הגביעים לא נמסים, הם רק מעט מתעוותים.
      אם יש חשש מסויים להרתיח את גביעי הפלסטיק, ניתן לרוקן את הגביעים לתוך פיירקס זכוכית בעל קוטר קטן יותר מקוטר הסיר ולהרתיח את תכולת הגביעים בתוך פיירקס הזכוכית (חשוב לכסות את הפיירקס בזמן הבישול). במקרה כזה נדרשות כ- 5 דקות בישול נוספות. הגבינה יוצאת מצויין בשתי השיטות. השיטה שלי זו השיטה לעצלנים :)

      מחק
  5. אני רק צריכה להבין מה זה אשל באיטלקית ואני מכינה את הלבנה! וגם את הריבה המתובלת שלך ברגע שהתאנים על העץ שלנו יבשילו :)

    השבמחק
  6. אם נשארו לך עדין תאנים ויש לך במקרה כוס של ליקר קסיס, את חייבת להכין את המעדן הבא: תאנים בסירופ של קסיס.

    http://www.tals-cooking.com/?p=4258

    מתקבלות תאנים ספוגות בליקר (לא מרגישים את האלכוהול) והסירופ נהיה צמיגי ואפשר לאכול אותו עם כפית בתור מעדן בפני עצמו.

    לגבי התאנים - יש המון זנים. לי יש עץ של תאנים ירוקות ובפנים הן לבנות ומתוקות כדבש. בשביל ליד הבית יש תאנים סגולות ובפנים אדומות.

    טל.

    השבמחק
  7. נהנתי מאוד לקרוא את הרשומה הזאת •●♥❤
    הצילומים נפלאים והתוצריך שלך מעוררים חשק לרוץ לקנות תאנים ולהכין ריבה,לחמניות וגבינה ולשבת עם הזוגי לארוחת בוקר מפנקת וטעימה.

    השבמחק