יום שישי, 21 בספטמבר 2012

קריאה אחרונה לתאנים

או: חיתוכיות תאנים וליקר קסיס בציפוי שקדים ודבש

חיתוכיות תאנים וליקר קסיס בציפוי שקדים ודבש


מתחילים להרגיש את סוף הקיץ. פתאום הימים הופכים קצרים יותר, מזג האויר נסבל, צבע השמיים משתנה והשקיעות מרהיבות ביופיין. אפילו עץ התאנים בחצר בית הוריו של החצי השני שלי מעיד על סופו הקרב של הקיץ. התאנים המדהימות שגדשו את ענפיו בחודשים האחרונים הולכות ומתמעטות והעלים הגדולים והירוקים שלו מתחילים לנשור. השנה העץ הזה היה נדיב באופן מיוחד והניב כמות חסרת תקדים של תאנים עסיסיות. בזכות השפע בו זכינו הקיץ, כמעט כל מאכל שיצא מהמטבח הביתי שלנו תובל בטעם של תאנים טריות ועסיסיות. אבל כמו כל הדברים הטובים, גם עונת התאנים הגיעה לסופה ובקרוב מאוד הן יצאו לתרדמת החורף הארוכה שלהן ויותירו אותנו עם ציפייה נוגה לשובן.

לפני שיתחילו הגעגועים, יש לכם הזדמנות אחרונה להשיג תאנים עסיסיות ומדהימות של קיץ ולהכין מהן את החיתוכיות הפשוטות והמפנקות הללו. ההשראה למתכון הזה הגיעה מתגובה שקיבלתי על פוסט התאנים הקודם שפרסמתי. התגובה הגיעה מכיוונו של טל, האיש מאחורי אחד הבלוגים האהובים עליי מה יש לאכול שמבוסס בעיקר על מתכונים בגובה העיניים, בלי יותר מדי מניירות, אבל עם הרבה אהבה לאוכל טוב. בשל החולשה  הגדולה שלי לאוכל פשוט וטרי ולגברים שמבשלים אותו, אני קוראת את הבלוג של טל באדיקות כבר המון שנים. לכן כאשר הוא המליץ לי על מתכון לתאנים משומרות בליקר קסיס מתוך הבלוג שלו, הייתי חייבת לנסות. בהחלט מדובר במתכון יוצא דופן, שעושה שימוש נפלא בפרי המדהים הזה (תנסו, המתכון מיוחד והתוצאה טעימה להפליא). השילוב של התאנים וליקר האוכמניות היה כ"כ מוצלח, שהייתי חייבת לשלב אותו גם באפייה וכך נולדו החיתוכיות המדהימות האלו.

חיתוכיות תאנים וליקר קסיס בציפוי שקדים ודבש
 
החיתוכיות פשוטות מאוד להכנה. הן מורכבות משכבת בסיס של בצק פריך בסיסי ביותר, עליו מונחת מרקחת של תאנים וליקר קסיס (ליקר אוכמניות). את כל זה מכסה שכבה קראנצ'ית ודביקה של שקדים המבושלים בחמאה ודבש. למרות שזה נשמע כמו מתכון מורכב, ההכנה דווקא מאוד פשוטה. בישול התאנים בסירופ הוא החלק הארוך במתכון (נדרשות כ- 30 דקות של בישול תחת השגחה מדי פעם), אך ניתן להכין אותו מראש ולשמור במקרר. מעבר לכך, ההכנה קצרה ופשוטה מאוד.

חיתוכיות תאנים וליקר קסיס בציפוי שקדים ודבש


חיתוכיות תאנים בליקר קסיס בציפוי שקדים ודבש
מתכון לתבנית פיירקס בגודל 20X30

חומרים למרקחת תאנים:
חצי ק"ג תאנים חצויות לרבעים
150 גרם סוכר (כוס ושלושה רבעים)
180 מ"ל מים (3/4 כוס)
180 מ"ל ליקר קסיס (3/4 כוס)

חומרים לבצק:
150 גרם חמאה רכה
100 גרם סוכר (חצי כוס)
50 גרם קורנפלור (שליש כוס)
210 גרם קמח (כוס וחצי)
רבע כפית מלח

חומרים לציפוי:
100 גרם שקדים מולבנים פרוסים (כוס)
90 גרם דבש (רבע כוס)
שתי כפות חלב
50 גרם חמאה

אופן ההכנה:
הכנת המרקחת: בסיר גדול מניחים את המים והסוכר ומבשלים על להבה גבוהה תוך כדי ערבוב כ- 5 דקות עד לרתיחה. מוסיפים בזהירות את ליקר הקסיס ומבשלים תוך כדי ערבוב כשתי דקות נוספות. מנמיכים את האש ומניחים את התאנים החתוכות בסיר (חשוב להקפיד להעביר את התאנים בזהירות לסיר על מנת שסירופ הסוכר לא ישפריץ). מבשלים את התאנים בסירופ על להבה בינונית למשך כ- 20-30 דקות ללא מכסה. מערבבים מדי פעם. המרקחת מוכנה כאשר היא מסמיכה למרקם של ריבה נוזלית. מסירים מהאש ומניחים למרקחת להצטנן לחלוטין. אם מכינים מראש, חשוב לשמור במקרר עד לשימוש.
הכנת הציפוי: בסיר קטן ממיסים את החמאה. מוסיפים את הדבש ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את השקדים ואת החלב ומבשלים על אש בינונית למשך כ- 4-6 דקות עד שמתקבל ציפוי סמיך ודביק. מניחים בצד עד לשימוש.
הכנת הבצק: בקערת המיקסר מקציפים את החמאה והסוכר עד לקבלת קציפה בהירה ואחידה. מפסיקים את פעולת המיקסר ומנפים לתוך הקערה את הקמח והקורנפלור. מוסיפים את המלח ומקפלים בעדינות בעזרת מרית עד קבלת בצק (חשוב להקפיד על עיבוד מינימלי). את הבצק מניחים בתוך תבנית פיירקס משומנת קלות ומשטחים בעזרת הידיים. חשוב לצפות גם מעט מדפנות התבנית בבצק. דוקרים את הבצק בעזרת מזלג ואופים כ- 20 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות.
הרכבת השכבות: מוציאים את הבצק מהתנור (בשלב זה הוא לא אפוי לחלוטין). מנמיכים את חום התנור ל- 170 מעלות. מורחים על גבי הבצק את מרקחת התאנים שהתקררה. מפזרים מעל את ציפוי השקדים אופן אחיד. מחזירים לתנור לאפייה נוספת של כ- 20 דקות.
בטרם חיתוך העוגה, חשוב לקרר אותה היטב. הכי טוב לתת לה להגיע לטמפרטורת החדר ולאחר מכן להניח אותה במקרר למשך שעה לפחות. רק לאחר מכן ניתן לחתוך אותה בקלות לריבועים.

חיתוכיות תאנים וליקר קסיס בציפוי שקדים ודבש

 
 
 
 
 

7 תגובות:

  1. וואייייייייייייייי כמה שהייתי רוצה לטעום את החיתוכיות האלה!:)
    אני מאד אוהבת תאנים ואיכשהו אף פעם לא יצא לי להכין איתן כלום

    השבמחק
    תשובות
    1. אז קדימה, יש לך הזדמנות אחרונה (לפחות לקיץ הזה...)

      מחק
  2. תשמעי זה נראה טעים בטירוף! תענוג

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי המהירות שבה זה חוסל, נראה לי שיצא בסדר :)

      מחק
  3. נראה ממש מעולה. הגיע הזמן לגוון קצת את חיתוכיות הריבה (שהן טובות בפני עצמן).
    נראה לי שמחר אני אקנה עוד תאנים להכין עוד כמה צנצנות ריבה וגם מהקסיס אני אכין עוד נגלה.

    השבמחק