יום רביעי, 27 בפברואר 2013

העוגה שהצליחה להפתיע אותי

או: עוגת בננות ושוקולד בציפוי פירורי חמאה

עוגת בננות שוקולד ופירורי חמאה

שלמה ארצי כתב: "אולי זה נכון לא לפתח ציפיות, לא לפתח אשליות".
אמא שלי, האופטימית הנצחית, תמיד אומרת: "תנסי, מקסימום זה יפתיע אותך"

חלק מתהליך ההתבגרות שלנו הוא התאמת ציפיות. בעוד שילדים מופתעים בכל יום מהעולם, מבוגרים נוטים לכך הרבה פחות. בד"כ אנחנו לומדים להתאים את הציפיות שלנו למציאות, צוברים ניסיון ומלווים בתחושה שכבר ראינו הכל ואי אפשר יותר להפתיע אותנו. זה מה שהופך את ההפתעות להרבה יותר נדירות, אבל מצד שני גם להרבה יותר כיפיות.

גם בכל מה שקשור לאוכל, כבר קשה מאוד להפתיע אותי. כילדה, כל פעם שניסיתי מאכל חדש, הרגשתי כאילו נפתח בפניי עולם שלם של אפשרויות חדשות. לעומת זאת, בשנים האחרונות יש לי תחושה שבכל מה שקשור לאוכל, כבר נחשפתי כמעט להכל. זה הפך אותי חסינה הרבה יותר להפתעות. היום אני כבר יכולה לקרוא מתכון ולדעת בדיוק מה תהיה התוצאה. ממש להרגיש את הטעם. אבל בכל זאת, מדי פעם מגיע לידי מתכון שמצליח להפתיע אותי. שמניב תוצאה שונה לחלוטין ממה שציפיתי. לפעמים לטובה, ולפעמים לרעה. לצערי כבר לא קורה הרבה שאני מופתעת לטובה, אבל כשזה סוף סוף קורה, זה תמיד כיף גדול.

עוגת בננות שוקולד ופירורי חמאה

העוגה הזאת היא ההתרגשות האחרונה שלי. למרות שסיפור האהבה שלי איתה לא היה ממבט ראשון ולא התחיל בהתרגשות גדולה, היא הצליחה לרגש אותי והתאהבי בה אהבת אמת, כנגד כל הציפיות. במבט ראשון אין בה שום דבר מיוחד. היא לא מרשימה במיוחד למראה, אין בה מרכיבים מיוחדים וגם לא שילובים יוצאי דופן. לכאורה, סתם עוגה פשוטה. למרות שקיבלתי עליה המלצות חמות מחברה, עדיין לא הייתי משוכנעת. הציפיות שלי ממנה אפילו פחתו לאחר שקראתי את המתכון. בקריאה הראשונה וגם בשנייה והשלישית, לא הצלחתי להבין את פשר ההמלצות החמות. היא נראתה לי כמו כל עוגה בחושה עם ציפוי פירורים. הרי ראיתי והכנתי כאלה כבר במגוון גירסאות וזה תמיד וריאציות שונות של אותו רעיון. טעים, אבל ממש לא מפתיע. אז זהו, שלגמרי לא. העוגה הזאת שונה לחלוטין מכל עוגה בחושה אחרת שנתקלתי בה בחיי. יש בה משהו שהוא בין עוגה בחושה, ללחם בננות, לעוגת שוקולד עשירה. שילוב שקשה מאוד להסביר במילים, אבל כדאי מאוד לנסות. תאמינו לי שהמתכון הפשוט ממש לא מצליח להעביר את גודל ההפתעה שהעוגה הזאת טומנת בחובה.

העוגה מבוססת על מתכון של מיכל אנסקי שפורסם במאקו. כשקיבלתי אותו מחברה שלי, היא המליצה לי להכפיל את כמות השוקולד. כמובן שמיד קפצתי על ההצעה. במקביל גם הפחתתי את כמות הסוכר בחצי, כמו שאני בד"כ נוהגת לעשות. הערה לשונאי הבננות- העוגה מכילה כמות מכובדת של בננות אבל הטעם שלהן ממש לא דומיננטי, אלא אפילו עמום ולא ברור. מרבית האנשים בכלל לא הבחינו שיש בננות בעוגה. החצי השני שלי היה היחיד ששם לב לטעם הבננות ולמרות שהוא בד"כ לא אוהב עוגות עם בננה, גם הוא התאהב בה לחלוטין. למרות הטעמים המפתיעים, העוגה פשוטה מאוד להכנה, ממש כמו עוגה בחושה. יש לי רק שני דגשים חשובים לגבי השוקולד. ראשית, בשום פנים ואופן אל תשתמשו בשוקולד צ'יפס, אלא בשוקולד מריר איכותי ובעל אחוזי קקאו גבוהים (אני השתמשתי ב- 70% כי אני מאוד אוהבת, אבל גם 60% זה מספיק). המרירות של השוקולד בשילוב המתיקות העזה של הבננות יוצרת מתיקות מושלמת, שגם שונאי השוקולד המריר יצליחו לאהוב (מניסיון). שנית, את השוקולד חשוב לחתוך לחתיכות לא אחידות על מנת שחלק מהן ימסו לחלוטין בעוגה וחלק יישארו נגיסות. כל הכיף בעוגה הזאת זה לנגוס פתאום בחתיכת שוקולד קשה, בתוך הפנים הרך של העוגה. אני הגשתי את העוגה כשהיא עדיין חמימה והשוקולד נמס ממנה על הצלחת. כולם מאוד אהבו. אפשר להגיש גם קר מהמקרר. הטעם מעט שונה אבל עדיין מדהים. לסיכום, כמו שאמא שלי אומרת: תנסו, מקסימום זה יפתיע אתכם.

רק אזהרה לפני שאתם מכינים- זה ממכר ברמות אחרות!!! אז כדאי שתזמינו מראש כמה אנשים שאתם אוהבים כדי לחלוק עימם את הפלא הזה וגם כדי לאכול פחות בעצמכם.

עוגת בננות שוקולד ופירורי חמאה


עוגת בננות ושוקולד בציפוי פירורי חמאה מבוסס על מתכון של מיכל אנסקי
מתאים לתבנית  קפיצית בקוטר 24 ס"מ

חומרים:
280 גרם קמח (2 כוסות)
חבילת אבקת אפייה
120 גרם סוכר חום (חצי כוס דחוסה)
200 גרם חמאה מלוחה רכה חתוכה לקובית
3 ביצים
גביע שמנת חמוצה (200 מ"ל)
5 בננות בשלות מאוד חתוכות לפרוסות בעובי של כ- 4 מ"מ
200 גרם שוקולד מריר שבור לחתיכות לא אחידות

אופן ההכנה:
מנפים את הקמח ואבקת האפייה לתוך קערה. מוסיפים את הסוכר החום ואת החמאה. מעבדים בעזרת הידיים עד לקבלת פירורים לא אחידים. מניחים בצד. בקערה נפרדת טורפים את הביצים ואת השמנת החמוצה לתערובת אחידה. מוסיפים לתערובת מחצית מהפירורים ומערבבים. מוסיפים את השוקולד החתוך ואת פרוסות הבננה. מערבבים בעדינות. את התערובת שופכים לתוך תבנית משומנת היטב. מפזרים מעל את המחצית השנייה של הפירורים. אופים כ- 40 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות. העוגה מוכנה כאשר הפירורים מזהיבים.

עוגת בננות שוקולד ופירורי חמאה



 

23 תגובות:

  1. העוגה נראית כאילו עשית שכבות (שכבת שוקולד ועליה שכבת תערובת עם הבננות) אבל לפי המתכון ערבבת הכל יחדיו. איך יצאו לך השכבות?

    השבמחק
    תשובות
    1. במהלך האפייה השוקולד שוקע לתחתית כי הוא כבד יותר משאר הבלילה.
      רק חשוב להדגיש שחתיכות השוקולד הקטנות יותר לא שוקעות לתחתית ונמסות לתוך הבלילה. זה דווקא מה שתורם למרקם המיוחד של העוגה הזאת.

      מחק
  2. נראה באמת מעניין. יכול להיות שזה השילוב של הפירורים בבלילה (וכמובן - הבננות..) שהופך את המרקם של העוגה לעשיר במיוחד?

    עשית לי חשק להכין את העוגה הזאת ליומולדת של חבר שלי, אבל אני קצת חוששת מבנניות-יתר ולא מספיק שוקולדיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      האמת היא שאני לא יודעת להצביע על מרכיב אחד שהופך את העוגה הזאת למפתיעה במיוחד. כנראה שזה שילוב של כל הדברים ביחד..
      לגבי ההתלבטות שלך- אני יכולה לומר שכמעט כל האנשים שטעמו מהעוגה הזאת לא זיהו בכלל שהיא מכילה בננות. וגם אלו שכן זיהו, היו בספק..אבל בכל זאת, לא היה טועם אחד שלא התלהב ממנה. טעם הבננות מאוד לא מורגש ודווקא טעם השוקולד בולט הרבה יותר. אם מגישים את העוגה חמה, טעם הבננות אפילו הופך עמום יותר וטעמו של השוקולד דווקא מתחזק (השוקולד נמס מתוך העוגה לצלחת).
      הייתי מציעה לך אולי להכין חצי או רבע כמות בתבנית קטנה (או אפילו כמאפינס). כך תוכלי להיות בטוחה לפני שאת מכינה אותה ליום ההולדת של חבר שלך.

      מחק
  3. היא ניראית ונשמעת נהדרררררררררררררר
    קודם כל, לפני הבננות, יש ציפוי פירורים אז אני כבר אוהבת.
    והבננות מוסיפות המון רכות (כי זה שומן). אמנם בשבילי צריך יותר סוכר, אבל היא מאדדדדדד מוצאת חן בעיני

    השבמחק
    תשובות
    1. אין שום בעיה להכפיל את כמות הסוכר לפי המתכון המקורי.
      אני פשוט לא אוהבת עוגות מתוקות מדי :)

      מחק
  4. העוגה נשמעת מושלמת - מושלמת - אואמג'י!!
    ב ק ר ו ב א צ ל י ::))
    צילומים מקסימים!

    השבמחק
  5. וואו, העוגה נראית פצצה! התמכרתי טרם הכנתי :)

    השבמחק
  6. עוגה מושלמת! אחרי שקראתי את כל השבחים שכתבת על העוגה אני ממש אבל ממש חייבת לנסות אותה. שילוב מושלם של שוקולד ובננה. אצלי מאוד אוהבים בננות עם שוקולד בבית. אולי רק אחליף את השמנת חמוצה ליוגורט. אחזור לדווח:)

    השבמחק
  7. הי,

    באיזה סוג של סוכר חום השתמשת? סוכר חום בהיר או כהה (הדביק)?

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני השתמשתי בסוכר דמררה (הבהיר) כי זה מה שהיה לי
      אבל גם הסוכר החום הקלאסי (הכהה) יניב תוצאה דומה
      הייתי מציעה להשתמש במה שיש בבית

      מחק
  8. האם ניתן ךהחליף את הסוכר החום בלבן?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין בעיה להחליף בסוכר לבן. כמובן שתהיה מעט השפעה על הטעם, אבל בכל זאת תתקבל תוצאה טובה

      מחק
  9. נראה מושלם! כל כך אוהבת את התמונות והמתכונים שלך

    השבמחק
  10. ובפינת האלתורים: נורא רציתי לאפות את העוגה אבל היו לי רק 2 בננות, אז זרקתי פנימה רסק תפוחים במקום (לא יודעת באיזה כמות, מה שהיה לי במקפיא, בטח איזה חצי כוס-כוס) - יצא ממש טעים!!
    בתכלס, הם עושים את אותה העבודה רק בטעם ובמרקם שונים. מזל שבעוגה הזו לא שמים לב לא לזה ולא לזה.
    מה שכן, זמן האפיה התארך לשעה (אבל אולי זה כי התבנית שלי די עמוקה).

    השבמחק
  11. אני מאוד בעד אילתורים לפי מה שיש בבית :-) ממש כיף שחזרת לדווח על התוצאה

    השבמחק